Blogg & Restips

  • Upplev Japan - tema textil

    När jag som tonåring satt på syslöjden och min lärare skakade på huvudet åt min medelmåttiga insats hade jag aldrig kunna tro att jag några år senare skulle sy ihop en spännande textilresa till Japan. Än mindre att jag själv med entusiasm skulle hänge mig åt sashikobroderi en hel dag. Just hemkommen från Japan måste jag bara få dela med mig av några erfarenheter från denna roliga resa. Intresserad av estetik, textil och kultur – det här är resan för dig!

    Förväntansfulla kliver vi på bussen som ska ta oss med till familjen Ikedas färg- och vävstuga ute på landet i Kurume som ligger i Fukuoka-prefekturen på Kyushu. Alla deltagare verkar ha erfarenhet av textil sedan tidigare, några professionellt och andra mer som hobbyverksamhet. Den gemensamma nämnaren är att de alla brinner för olika textila uttryck och är intresserade av den japanska textilkonsten. Idag ska vi få lära oss mer om kasuri som är det japanska ordet för textil, där varp- och inslagsgarn är färgat med indigo. Innan färgningen reserveras garnet, dvs partier av garnet har dolts för att förhindra färgen att tränga in överallt. Vid vävningen bildar sedan de ofärgade partierna själva mönstret. Tekniken kallas för ikat, men det japanska namnet är kasuri. I just Kurume har man sedan slutet av 1700-talet utvecklat sin egen metod för detta, och här kallas den Kurumegazuri. Här har den främst använts av jordbrukare för att tillverka arbetskläder.

    Vi får en introduktion till företaget av familjen Ikeda, och sedan en genomgång av dagen. Vi delas in i två grupper där ena halvan börjar med att lära sig färga garnet i gammeldags indigo-kar och den andra halvan får prova på vävningen på små vävstolar. Gruppen som färgar garn reserverar först trådarna genom att knyta snören på önskade platser och doppar sedan ned garnet i karen som sänkts ned i golvet. Vi blir rekommenderade att doppa garnet ca 4-5 gånger för att få en fin blå färg, men vill man ha ljusare eller mörkare ton går det bra att doppa färre eller fler gånger, allt efter egen smak. Vi hänger upp garnet på tork i solen och hinner få det med oss hem till hotellet efter dagens slut.

    Alla deltagarna får prova på att väva och får till jättefina små vävar i olika mönster. Familjen Ikeda är imponerade av gruppens fantasi och förmåga.

    Efter lunch besöker vi ett väveri som drivs av familjen Nishihara. Här får vi se deras maskinvävning som sker på över 100 år gamla vävmaskiner. Vi tittar in i deras butik där de säljer egna  alster så som byxor, jackor, väskor och hela tygrullar. Det blir några fina fynd där innan vi avslutar dagen.

    En bit in på resan träffar jag gruppen igen, lite trötta av alla nya intryck, men väldigt glada att dela med sig av allt de varit med om hittills. Vi befinner oss i Yokohama och tar tåget till Totsuka och vidare med taxi hem till Hisako och Takashi Hagiwara. Det är lite svårt för taxichauffören att hitta dit, men när vi ser att det sitter en svensk och japansk flagga vid ett av husen i villaförorten går det inte att ta miste. Dessutom har de satt upp välkomstskyltar på svenska. De bor i ett äldre trähus med en liten trädgård där det växer bambu, persimonträd, hortensior och kryddväxter. Vid ingången hänger Takashis målade alster på dörren och Hisakos broderade rockar finns upphängda i träden som vackra installationer.

    Vi får ett varmt mottagande av paret Hagiwara och deras inhyrda personal som finns där för att hjälpa till under dagen. Hisako har förberett ett välkomsttal på engelska och berättar sedan med Kristinas tolkningshjälp hur dagens workshop ser ut. Vi ska göra sashiko-broderi på växtfärgat bomullstyg och sy små påsväskor av detta. Alla i gruppen får ett kit med tyg, nål och garn, sedan är det bara att skrida till verket och börja brodera. Vi sitter i små grupper och syr, dricker te och samtalar medan vi arbetar. Stämningen är väldigt gemytlig och vi blir ivrigt påhejade av våra japanska lärare som tycker att vi är väldigt påhittiga och duktiga. Alla sätter verkligen sin egen prägel på hantverket. Ibland tar vi en liten bensträckare för att gå omkring och titta på varandras alster och se vad som finns till försäljning i Hisakos sashiko-shop som finns i angränsande rum. Vackra grytunderlägg, kläder och väskor, mycket som är broderat på handvävt tyg.

    Sashiko är en 1000 år gammal broderiteknik som härstammar från de norra delarna av Japan. De långa, ofta vita stygnen bildar vackra geometriska mönster på tyg i indigoblått eller annan färg. Förr lappade och lagade brandsoldater, fattiga bönder och arbetare sina slitna blåkläder i sashiko. Tekniken har förfinats och används idag av alla samhällsklasser i Japan.

    Hisako är utbildad kalligrafimästare och såg likheter mellan kalligrafin och sashiko. Nu tecknar hon med nål och tråd förstygn och stora knutar på byxor, klänningar, kjolar och jackor. Bomullstyget och garnet är indigofärgat blått eller i milda växtfärgade nyanser som brun, gult eller grönt. Paret lever nära naturen och går alltid klädda i Hisakos broderade plagg.

    Även Takashi är konstnär och förutom att måla tavlor och kalendrar tillverkar han vackra rispappersklädda bambukorgar. Innan vi avslutar dagen blir det presentutdelning och alla får varsin kalender som Takashi illustrerat och Hisako har skrivit tecken och siffror med sin vackra kalligrafi. Dessutom får vi ta hem de fina broderade tygservetterna och ätpinnarna som vi fick med vår lunch. Innan vi åker tillbaka till hotellet blir det uppställning utanför huset och gruppfotografering såklart. Alla är mer än nöjda med besöket, och Takashi och Hisako önskar oss välkomna tillbaka! Och vad tyckte jag om sashiko-broderi? Mycket roligare än jag förväntat mig, dessutom väldigt rogivande och meditativt.

    Dessa studiebesök är bara två av många höjdpunkter på en resa där du som deltagare får lära dig massor om japansk textil men även om landet och dess kultur. Genom studiebesök och workshops blir det spännande möten med människor vilket kan vara svårt att få till på en ”vanlig” resa. Resan genomförs under professionell ledning av textilkunniga färdledaren Kristina Watanabe.

    Nästa resa genomförs i oktober 2020, boka redan idag för att säkra en plats.

    Text och bild: Elin Ishihara, reseproducent Världens Resor
    Bild även Kristina Watanabe, färdledare.

  • Världens bästa tågresor

    Som många i min generation gjorde vi våra första riktiga långresor när vi tågluffade genom Europa. Jag var själv iväg fyra månader under tre somrar och åkte kors och tvärs över Europa, från Portugal till Turkiet. Vi sov på stationerna, i korridorerna på tågen och på enkla härbärgen. Nya vänner dök upp och försvann, baguetter och vinflaskor delades men framförallt var det ett sätt att upptäcka världen utanför vår egen sfär.

    Läs hela inlägget

    Att åka till Östtyskland, Jugoslavien och Turkiet var under 80-talets början fortfarande en resa till det okända och en inkörsport till att verkligen vilja förstå den värld vi lever i. Alla dessa tidiga tågresor bor kvar i mig med ett romantiskt skimmer och har nog också gjort att jag i alla tider rest enormt mycket med tåg. Många tågresor har varit fantastiska och många av dessa finns idag med i Världens Resors utbud. Håll till godo med några av världens bästa tågresor som jag själv, Jörgen Fredriksson, haft förmånen att få åka.

    Transsibiriska järnvägen

    När jag 23 år gammal bestämde mig för att göra min första riktigt stora resa till Asien kändes det naturligt att jag valde tåget och Transsibiriska järnvägen till Kina. Redan innan resan hade jag bestämt att jag skulle börja läsa kinesiska om jag gillade vad jag kom fram till. I bagaget hade jag med en ansenlig del av världslitteraturen, då jag ville förbereda mig för att både fortsätta läsa litteraturvetenskap och kinesiska när sommarens resa var över. 

    I Moskva stannade vi till några dagar innan den sju dagar långa tågresan till Beijing skulle påbörjas. I Moskva bunkrade jag med sex flaskor georgisk champagne, en för varje kväll innan vi skulle nå Beijing. Jag älskade den här resan. Så kontemplativt att låta det stora ryska landskapet med ändlösa björkskogar och våta ängsmarker passera revy utanför fönstret när jag inte var upptagen med vare sig böcker eller georgisk champagne. På den här tiden fick vi inte kliva av mer än en kvart på de olika stationerna längs vägen. När vi nådde Bajkalsjön var det flera av oss som förberett oss och satt på oss badkläderna. En snabb språngmarsch från stationen i Irkutsk tog oss ned till sjön och snabbt slängde vi oss i det 11-12 gradiga vattnet och sedan en ännu snabbare språngmarsch tillbaka till tåget. Vi hann, men inte med mer än några minuters marginal. Jag hade naturligtvis valt att få kliva av längs vägen om det hade gått, men det var också fantastiskt att åka en vecka i sträck utan uppehåll och sakta bygga en slags förståelse för det stora ryska landskapet, dess byar, dess människor som jag mött på tåget och stationerna.

    Och jo, jag tyckte Kina var spännande. År av studier i kinesiska i Sverige och Kina följde efter denna första tågresa genom Ryssland.  Idag har Världens Resor två tågresor längs Transsibiriska. Den stora tågresan till Japan samt nya Stora tågresan till Världens tak.

    Xining till Lhasa, Tibet

    2006 var Världens Resor den första researrangören i Sverige att erbjuda en resa längs den då nyetablerade järnvägen till Lhasa. Tidigare hade det endast funnits tåg till Golmud i västra Qinghai, men nu kunde man åka ytterligare 114 mil till Lhasa. Jag ledde själv vår första resa. Vi började med dagar i provinsen Qinghai med båtfärd på Gula floden och en shamanistiskt tibetansk festival i Tongren innan vi satte oss på tåget från Qinghais huvudstad Xining för att åka till Tibet.

    Första biten av tågresan gick längs de stora gröna slätterna i Qinghai med enorma gula rapsfält och förbi sjön Qinghai (blått hav på svenska), eller Kokonor på tibetanska.  Från Golmud börjar den ordentliga stigningen och av de 114 milen till Lhasa är 80% på över 4000 meters höjd. Vi åkte över Kunlunbergen och när vi åkte över Tangulapasset på 5082 meter över havet stod vi alla redo med våra kameror för att fotografera displayen som hela tiden visar vilken höjd ni nått. Högre än så kommer man inte med tåg någonstans på jorden.

    På grund av permafrosten har stora delar av järnvägen byggts på höjden, vilket gjort att jakar och andra djur rör sig fritt under rälsen. Landskapet är magnifikt med mängder av snöklädda berg i det annars väldigt gröna landskapet. Här och var såg vi nomadfamiljer som slagit upp sina tält och gjort en tillfällig paus i ett evigt vandrande. Till slut nådde vi Lhasa och såg Dalai Lamas forna bostad, det mäktiga fortliknande Potala, resa sig över allt annat i staden.

    Världens Resor har två resor som följer världens högst belägna järnväg till Lhasa. Himalaya – i snöns boning samt Stora tågresan till världens tak

    Från Kandy till Ella, Sri Lanka

    I Sri Lanka åker vi med tåg närmare sex timmar från den fina gamla huvudstaden Kandy till Ella. Tågresan benämns ofta som en av världens vackraste. Landskapet som vi färdas genom lämnar ingen uttråkad då det ena landskapet ständigt byts ut mot nästa. Resan börjar i låglandet och tar oss längs med floder, över broar och genom byar. Allt eftersom vi kommer högre upp i bergen blir landskapet än mer spektakulärt och snart täcks bergen av perfekt gröna täcken formade av tusentals teodlingar. När vi når stationen Pattipola har vi kommit till Sri Lankas högst belägna järnvägsstation, belägen på 1892 möh. I närheten av Ella där vi kliver av finns också en av världens mest kända tågviadukter, Nine Arch-bron. Tåget Det är verkligen en frihetskänsla att känna vinden i ansiktet samtidigt som de magiska vyerna svischar förbi.

    På både vår strövtågsresa till Sri Lanka och vår ordinarie rundresa åker vi denna tågsträcka. Resor till Sri Lanka

    Bulawayo till Victoria Falls, Zimbabwe

    Från Zimbabwes näst största stad Bulawayo tar vi tåget till Victoriafallen. Cecil B Rhodes, som blev en av världens mest förmögna tack vare sina framgångar med diamant- och guldgruvor. Landet Rhodesia döptes till hans ära och han bar på ambitionen att bygga järnväg från Kapstaden till Kairo. Den blev aldrig av, men delar av sträckan byggdes. Cecil B Rhodes ligger begraven bland de vackra kullarna i Matobos nationalpark strax söder om Bulawayo. Tågsträckan går genom ett fantastiskt landskap på gränsen mellan Zimbabwe och Botswana. Sista biten in mot Victoriafallen åker vi genom Zimbabwes främsta nationalpark, Hwange. Det är rätt magiskt att sitta på tåget och vara med på safari. Utanför tågfönstret ser du gnu, impala och andra antiloper, men kanske också giraffer och elefanter. Det lär finnas cirka 40 – 50 000 elefanter i parken. Till slut rullar tåget in på Victoria Falls station och världens sannolikt mäktigaste vattenfall väntar på oss när vi kliver av.

    På vår resa Shongololo Express bor vi oerhört bekvämt på tåget i elva nätter. Resan från Pretoria till Victoriafallen går genom fyra länder.

    Tongariro National Park till Wellington, Nya Zeeland

    Nya Zeeland har några av världens mest omtalade tåglinjer som gör att det går att åka tåg hela vägen från Auckland på norrön till Greymouth på sydön med en båtsträcka över Cooksundet från Wellington till Picton mellan öarna. Jag hade själv lyckan att få åka med ett av dessa tåg, Northern Explorer, från National Parks till Wellington. Vagnarna vi satt i hade stora panoramafönster till taket, till och med hatthyllorna var i glas för att ge oss största möjliga transparens. Varje gång vi kom till en vacker ravin eller fick vyer över en vulkan åkte tåget sakta eller till och med stannade till. För den som ville fotografera fanns en speciell öppen vagn för detta ändamål. I synnerhet första delen av resan är otroligt vacker. Vi åkte på västra sidan av Tongariros nationalpark och såg Nordöns tre vulkantoppar som också är Nordöns högsta toppar; Tongariro, Ngauruhoe och Ruapehu. Vid den högsta toppen Mt Ruapehu svängde tåget österut så att vi fick nya mäktiga vyer över berget som mäter 2797 m ö h. Tågresan till Wellington tar drygt fem timmar och är ett oerhört bekvämt sätt att ta till sig det storslagna nyazeeländska landskapet.

    På vår resa Nya Zeeland och Sydney åker vi alla Nya Zeelands fantastiska tågresor, bland annat ovan nämnda samt den mest spektakulära; Tranz Alpine från Christchurch till Greymouth. Länk.

    Cusco till Titicacasjön, Peru

    Efter att i flera dagar ha sett Machu Picchu och de andra otroliga inkaruinerna i den Heliga dalen är det skönt att få en dag att samla sina intryck med en längre tågresa och då inte vilken tågresa som helst. Cusco som var Inkarikets huvudstad och Perus första världsarv är startpunkten för en tio timmars tågresa över Altiplano till Titicacasjön. Längs vägen ser vi Andernas snötäckta toppar och från den öppna observationsvagnen kan vi spana ut över de vidsträckta slätterna och se en och annan lama som går och betar. Resans högsta pass är La Raya, beläget på 4319 möh. Här får vi kliva av och njuta av vyerna. Tåget är bekvämt och vi äter en god tre-rätters meny under färd, bjuds på underhållning och det går utmärkt att dricka pisco sour i baren. Tågen är utrustade med panormafönster som gör att vi verkligen kan ta in det storslagna landskapet. Tidig kväll når vi slutligen Puno vid Titicacasjöns strand, varifrån vi nästa dag gör en båtfärd på världens kanske mest mytomspunna sjö. 

    På flera av våra resor till Peru åker vi tåg till Machu Picchus tågstation Aguas Caliente. Denna tågsträckan är med på vår resa Anderna – kust till kust.

    Här ser ni en länk till Världens Resors alla tågresor

    Text: Jörgen Fredriksson, delägare och produktionschef i Världens Resor

     

  • Resor till 15 juni är inställda. Våga boka ny resa, gratis avbokning till 31 juli.

    Med anledning av coronaviruset avråder UD från alla utlandsresor fram till 15 juni och vi ställer in alla avresor under denna tidsperiod. Alla resenärer som berörs kontaktas.

    Vill du planera för en resa längre fram men känner dig osäker på vad som händer i världen? Det har vi förståelse för och ger alla som bokar en resa nu rätt att avboka kostnadsfritt till 31 juli.

    Läs hela inlägget

    VÅGA DRÖMMA, VÅGA BOKA MED GRATIS AVBOKNING

    Hej!

    Nu är vi kanske mitt i stormens öga och det gäller att hålla i sig när det snurrar. Vi som jobbar på Världens Resor kanske är lite bättre rustade i en kris än vissa andra företag, och det handlar nog främst om vår långa erfarenhet av att jobba i länder runt om i världen där det ibland händer oförutsedda händelser som vi behöver förhålla oss till. Det föder en förståelse och en ödmjukhet inför det som sker. Det skapar även sammanhållning, nytänkande, ett jävlaranamma och en tilltro till att det kommer att vända.

    Tack till alla er resenärer som hör av er med varma ord och frågor om resor! Tack till alla våra fantastiska samarbetspartners runt om i världen som kämpar för sin överlevnad just nu. Vi överger er inte!

    Och vi hoppas att ni, precis som vi, också vill drömma, planera och passa på att läsa på om olika resmål. Hos oss kan du våga boka och säkra plats om du hittar din drömresa! Du kan avboka helt kostnadsfritt till 31 juli, gäller alla nybokningar.

    Ring eller maila oss gärna om du har frågor och funderingar kring våra resmål!

    Telefon 08-669 5525 eller info@varldensresor.se

    Lottie Sundelöf
    VD

  • Afrikas tak

    Jag har upplevt det som ett stort privilegium att få leda Världens Resors resa till Etiopien de senaste sex åren. Dels räknar jag landet som mitt andra hemland, som jag gärna visar, men så har det varit extra intressant att få leda resor dit under dessa år då landet har gått från att stå vid randen av ett inbördeskrig till ett land med en premiärminister som fått Nobels fredspris.

    Läs hela inlägget

    President Abiy har prisats för sin roll i lösningen av gränskonflikten med Eritrea. Egna reformer och främjandet av fred och försoning i Etiopen och i hela östafrikanska regionen har gjort honom till något av en internationell hjälte. Presidentens anhängare ser detta som en triumf, men han har också starka kritiker som pekar på etniska spänningar i hans eget Etiopien. I Abiys Etiopien har den gamla sanningen fått en bekräftelse: det mest sårbara ögonblicket för en auktoritär regim kommer med reformerna.  Friheten han släppt fram är en utmaning. Detta ser vi när vi reser genom landet från norr till söder. Vi förflyttar oss mellan de historiska platserna Gonder, Axum och Lalibela i norra Etiopien och upplever det storslagna Simienbergen – Afrikas tak.

    Det är inte bara landet som genomgått en förändring själva resan har också förändrats efter hand. Nu ser jag fram emot att få leda resan även 2020 då vi bygger vidare på våra erfarenheter. Efter att vi upplevt det ”klassiska” Etiopien flyger vi vidare till helt andra upplevelser i öster när vi besöker den historiska staden Harar. Återresan från östra Etiopien blir delvis på den återuppbyggda järnvägenslinjen mellan Djibuti och Addis Abeba. Vi färdas i sakta mak genom Rift Valley. Farten är anpassad för att vi inte ska kollidera med dromedarer som vi här i låglandet ser många av genom tågfönstren.

    De sista dagarna förflyttar vi oss i terrängbilar söder ut i staten Oromia. Här kommer ett helt nytt inslag med besök till Balebergen med ett spektakulärt och mångsidigt landskap. Den högbelägna Sanettiplatån stiger upp till över 4 000 m och här ligger södra Etiopiens högsta topp.  Det böljande bergslandskapet präglas av glaciärer, sjöar och träskmarker omgivna av höga vulkaniska toppar. De södra sluttningarna täcks av den frodiga och i stort sett outforskade Harennaskogen. Och här får vi en garanterad chans att se den skygga etiopiska vargen och med lite tur det etiopiska lejonet med svart man!

    Paul Persson

  • Taiwan – vackert, vänligt och spännande

    Det finns alltid olika skäl till varför ett land blir ens favoritresmål. Fantastiska sevärdheter på lagom långa avstånd från varandra, fin natur och god mat är några skäl, men man får också förlita sig på en gnutta tur med väder och vilka möten som väntar längs vägen. Förutsättningarna för att man ska ha den där turen är så mycket större i vissa länder. Taiwan är ett sådant land. Folk är oerhört vänliga, naturen enastående och därtill finns här en riktigt spännande historia. Jörgen Fredriksson besökte Taiwan igen i februari.

    Läs hela inlägget

    Efter att ha varit i Kina i närmare fem års tid på 80- och 90-talen började jag åka till Taiwan för cirka 20 år sedan och med glädje har jag återvänt många gånger. Landet är litet (en tolftedel av Sveriges yta) och det går att sätta sig på tåget i Taipei på morgonen, åka ett varv runt ön, och komma tillbaka sen eftermiddag. Trots landets litenhet innehåller det så mycket; 268 toppar över 3000 meter, fantastiska bergssluttningar där det odlas oolongte, regnskogar och fina stränder varifrån man kan snorkla bland korallrev. Merparten av landet består av berg och på östsidan når bergen nästan helt ut till den dramatiska kustlinjen. Majoriteten av landets 24 miljoner bor istället på västsidan där miljonstäderna ligger på rad.


    Teodlingar i Alishan
    Det är också på västsidan som landets säregna historia skrivits. Ilha Formosa, den vackra ön, myntades av portugiserna när de seglade förbi här på sina handelsturer mellan Macao och Nagasaki. De stannade aldrig, istället kom spanjorerna och holländarna under 1600-talets början. De enda som fanns på ön då var de många austronesiska (polynesiska) grupper som än idag finns kvar. Holländarna slängde ut spanjorerna som i sin tur trängdes ut av kinesiska sjöfarare anförda av piratledaren Koxinga. Koxinga tog i sin tur med sig den sista Ming-kejsaren som då blivit avsatt av manchurierna i Kina. Den fina historiska staden Tainan var den man då styrde Taiwan ifrån.


    Havsgudinnan Mazu, Tainan

    I det sino-japanska kriget 1894-1895 vinner japanerna och får bland annat rätten att ta över Taiwan som en koloni, vilket Taiwan var fram till 2:a världskrigets slut 1945. Det är efter detta som det riktiga tumultet bryter ut. Efter år av strider förlorar nationalisterna mot kommunisterna i Kina och 1949 flyr Chiang Kai-sheks nationalister till Taiwan. De är totalt 1,5 miljoner mandarintalande nationalister som flyr Kina och det är inte vilka som helst som kommer. Politiska ledare, framgångsrika affärsmän, kultureliten och maffian är alla de inflytelserika grupper som får Taiwan som ny hemvist och då framförallt Taipei. Genast börjar de styra över de 6 miljoner hokkientalande (språk från Fujian i Kina) som redan fanns på plats. Taiwan under Chiang Kai-shek blev en ekonomiskt lyckad diktatur, men också något som för evigt splittrat landet. Än idag är det stor missämja mellan de olika grupperna.


    Chiang Kai-shek Memorial, Taipei

    Trots det går det nog att säga att Taiwan är det mest demokratiska landet i nordöstra Asien. För andra gången i rad har de röstat fram Tsai Ing-wen, en kvinnlig liberal ledare, som vågar stå upp för Hongkong och emot alltför mycket kinesiskt inblandande i Taiwan. Taiwan var också det första landet i Asien som tillät samkönade äktenskap och Taipei har röstats fram som den stad i Asien som är bäst för invandrare att leva och jobba i. Själv trivs jag som fisken i vattnet i Taiwan. Då jag bott många år i både Kina och Japan känns det som jag här får mycket av bägge. Naturligtvis är det framförallt kinesisk kultur vi möter här, men bland annat den religiösa delen är sådant som kommunisterna jagade bort i fastlandet, men frodats här. Det japanska köket, tehusen, heta källor och hela tågnätet är alla delar av den japanska sfären vi möter. Likaså känns artigheten när man träffar folk mer japansk är fastlandskinesisk. Utan att inveckla mig i konstiga resonemang kan jag bara sammanfatta att det är oerhört trevligt att umgås med taiwaneser och uppleva det som finns att uppleva. 

    En av många fantastiska heta källor på Taiwan

    Nu i februari var jag i Taiwan igen för att träffa samarbetspartners, se nya saker på ställen där jag varit tidigare och också få möjlighet att se helt nya saker. I Taichung ägnade jag tiden åt de spännande konstprojekt staden fått till samt att se ny spännande arkitektur. I Lukang hittade jag den bästa staden i Taiwan för att få en introduktion till en traditionell gammal stad med intakta tempelmiljöer och charmiga gränder. Det är här vi kommer att börja våra rundresor i Taiwan från och med nu. Den gamla huvudstaden Tainan domineras av tusentals banyanträd som planterades när staden kom till för 400 år sedan. En av de nya sevärdheterna i Tainan är ett gammalt handelshus som helt tagits över av banyanträd som slingrar sig överallt bland ruinerna. Otroligt häftigt och också något som ska med på resorna framöver. 

    Trädhuset i Anping, Tainan

    I Chishang cyklade jag bland de väldigt vackra risfälten omgiven av dramatiska berg och träffade sojabonden Jerry som vi jobbar med. I Yilan bodde jag på ett oerhört spännande konsthotell beläget i regnskogsmiljö som inspirerats av Tadao Ando. I Wulai i Taipeis utkanter åkte jag smalspårigt tåg genom regnskogen till ett vattenfall. Avslutningsvis såg jag nya konstmuseer och gamla industrilokaler som nu blivit kulturcentrum i Taipei. En del kommer att användas på våra befintliga resor medan annat kommer på kommande resor till Taiwan. 

    På cykel bland Chishangs terrassodlingar

    Kom med ni också och låt Taiwan bli ett nytt favoritresmål! I dessa tider av corona kanske det också är lämpligt att nämna att Taiwan klarat sig väldigt bra. 

    Läs mer om vår resa Den vackra ön

    Fler bilder från Taiwan: 

    En av Taipeis många kvällsmarknader

    På vår resa Den vackra ön stannar vi till vid Qingshui på östkusten 


    Tarokos nationalpark

    Text: Jörgen Fredriksson, delägare Världens Resor och ansvarig för resorna till Taiwan

  • Bli ett med naturen

    Många av Latinamerika- och Afrikaresorna har inslag av, eller är renodlade naturresor. Med på en sådan upplever du regionens flora och får chansen att tillsammans med våra specialistfärdledare komma nära ett rikt djurliv. Åsa Backevall är botaniker och sedan 1996 har hon arbetat som färdledare runt om i världen och i 15 år har hon lett många av våra naturresor till bland annat Brasilien, Ecuador och Galapagos. Läs intervju med Åsa här.

    Läs hela inlägget

    Tisdag 24 mars håller Åsa en föreläsning om Sydamerikas natur hos oss i Stockholm, klicka här för anmälan.

    Åsa, varför ska man åka på en naturresa?

    För att se och uppleva naturen och livet på riktigt. Det spännande med djur och natur är ju också det oförutsägbara. Har man tur går man ut i skogen och får se massor av djur, en annan gång ser man betydligt färre. Naturen går inte att regissera. Dessutom bidrar vårt resande i allra högsta grad till att bevara naturen. På resan Galapagos och Amazonas så har Världens Resor valt att anlita lodger – Sani Lodge och Napo Wildlife Reserve – som ägs av människorna som bor i området. För att öka djurbeståndet har de slutat upp med att jaga på sin mark. Därutöver medverkar det också till att lokalbefolkningen får andra möjligheter att försörja sig än från att jobba inom oljeindustrin som är utbredd i området. 

    Vad kan man förvänta sig på resan?

    Vi som leder naturresor är ofta biologer med stor kunskap och  intresse för  naturen och länderna vi reser till. Vårt mål är att kunna berätta så mycket som möjligt om det vi ser och upplever. Resorna går också till väl utvalda naturområden som har mycket att erbjuda. 

    Vad finns det för natur- och djurliv i Sydamerika?

    Stor del av Sydamerika hör till de artrikaste områdena i världen vad gäller flora och fauna. På listan över världens sjutton mest artrika länder ingår bland annat Ecuador, Brasilien och Colombia. På resan till Ecuador besöker vi Amazonas där man till exempel har möjlighet att se olika arter av apor, kajmaner, fåglar, ormar som anakonda och jätteutter. Galapagos är ju känt för att man kommer djuren väldigt nära inpå livet, eftersom de är helt orädda för människor. Man ser sjölejon, stora landsköldpaddor, havssköldpaddor, både land- och havsleguan och massor av spännande fåglar som till exempel blåfotad sula och en endemisk art av albatross. I Brasilien tillbringar vi stor del av resan i Pantanal, där man bland annat kan se jaguar, tapir, kapybara, näsbjörn, kajmaner, både stor- och liten myrslok samt ett fint fågelliv.

    Hände något speciellt på den senaste resan du gjorde, Naturresa i Brasilien?

    Pantanal kallas ju för Sydamerikas Serengeti och vi fick syn på inte mindre än fem jaguarer under vår resa. Vi åkte buss efter den närmare femton mil långa grusvägen Transpananeira, som leder in i de norra delarna av Pantanal till Porto Jofre. Här bodde vi på en lodge i två nätter och åkte ut på jaguarsafari med båtar på flodsystemet. Vi upptäckte inte bara jaguarer utan också jätteutter, kapybaror, jabiru-storkar och kajmaner. 

    Vad är ditt bästa resminne med Världens Resor?

    Jag har många fina minnen från olika resor, men det jag speciellt kommer att tänka på är från en resa i ecuadorianska delen av Amazonas. Tillsammans med en grupp paddlade jag kanot på ett vattendrag genom regnskogen. Vi stannar till då vi ser en flock ullapor ovanför oss. Hannarna av denna art brukar ofta skrämmas genom att slänga ned grenar och den här gången var de mer aktiva än vanligt. Under en lång stund sitter vi helt betagna och betraktar dem. Plötsligt kastar sig en stor hanne mot oss, som för att attackera. Han kommer farandes med alla fyra lemmarna utsträckta, men förstås gör han det bara för att skrämmas och det visar sig att han höll sig fast med svansen i en trädgren. Det var ett alldeles magiskt ögonblick!