Nya Zeeland och Sydney

Avgång 2020-01-18
Hemkomst 2020-02-04

Hej,

På den här sidan finns det information kring just den resa och avgång du är bokad på. När vi har publicerat information kommer du att få ett mail om detta, så att du kan gå in och ta del av innehållet. Praktiska tips, restider mm publiceras ca två månader före avresa.


Avreseinformation                            Publicerat 2020-01-07

 

Kia Ora!

Nu är det inte långt kvar till avresa. Med post har vi skickat era flygbiljetter (utskrivna e-tickets), resplan, kontaktlista samt en karta över Nya Zeeland. Ni blir en grupp på totalt 20 personer.

Ankomst
Er färdledare Carina Lindh kommer att finnas på plats och möter er på flygplatsen i Auckland med en Världens Resor-skylt. När alla har samlats åker ni gemensam hyrd buss tillsammans till hotellet i Auckland. Carinas nyzeeländska nummer är: +64 210 814 21 49.

Incheckning & sittplatser
Individuell incheckning sker på respektive flygplats senast 2 timmar före avgång. Bagaget checkas in hela vägen till Auckland. Det går även bra att checka in via hemsidan i förväg och då samtidigt välja sittplatser. Klicka på länken nedan för att komma dit: https://www.emirates.com/se/swedish/manage-booking/

Skriv in ditt efternamn och bokningsnummer (det är den sexsiffriga koden bestående av bokstäver och siffror). Skriv sedan in biljettnumret som ni hittar högst upp i höger hörn på er biljett under streckkoden. Skriv endast in de 13 första siffrorna utan mellanslag. Väl inloggad klickar ni på fliken ”Passagerarens preferenser” och där kan ni enkelt ändra era sittplatser om ni så önskar.

Det går att välja sittplats på alla sträckor förutom Queenstown – Sydney.

Bränderna i Australien
Läget i Australien har under de senaste dagarna stabiliserats. I dagsläget är bränderna runt Sydney under kontroll och röken inte ett problem. Vi håller oss självklart ständigt uppdaterade och om läget skulle förändras tar vi ställning till det då. Vi följer alltid UD:s rekommendationer och när deras avrådan gäller måste vi ändra rutt, men som situationen ser ut just nu kommer inga ändringar att ske i resplanen.  

Tips! Det finns en app som man kan ladda ner för att kolla luftkvaliteten i en stad. Appen heter AirVisual och finns att ladda ner i App Store eller Google Play. 

Om du har frågor är du välkommen att kontakta mig.

Packning
Vissa saker är svårare att ersätta vid eventuell bagageförsening. Res gärna i dina promenadskor och se till att dina viktigaste tillhörigheter såsom mediciner och något ombyte kommer med i handbagaget.

Visum
Om du inte redan har ansökt om visum är det hög tid att göra det nu. Du hittar visumanvisningarna längre ner på denna sida.

Om det är något ni funderar på under resans gång är det viktigt att ni påtalar eller meddelar färdledaren så snart som möjligt så att vi har möjlighet att hantera det. Vi på kontoret finns också alltid här om det är något du undrar över.

Kontakta gärna mig om ni har frågor eller funderingar, via tel: 08-669 55 25 eller mail: isabell@varldensresor.se

Kvarstår bara att önska er en riktigt trevlig resa!

Bästa hälsningar,
Isabell Ingevald

På svenska UDs webbplats www.swedenabroad.com hittar du information om olika länder samt kontaktuppgifter till svenska ambassader och konsulat. UD uppmuntrar svenskar på resa att anmäla sig och lämna kontaktuppgifter så att UD kan nå ut med information om tex säkerhet eller hälsoläge. Vill du anmäla dig gör du det här: på http://www.swedenabroad.com/svensklistan


Deltagarinformation                          Publicerat 2019-11-12


Kia ora!

Nu är det drygt två månader kvar till resan Nya Zeeland och Sydney. Ni är idag 20 deltagare. I länkar längre ner finner ni flygtider och deltagarlista, kontaktlista till hotell, praktiska tips samt resplan.

Cirka tio dagar före avresa skickar vi ut flygbiljetter, bagagetaggar och en karta per post. Vi mailar då även ut ett avresemeddelande som ni får på samma sätt som denna information, dvs digitalt.

Färdledare Carina Lindh


Carina bor halvårsvis i Nya Zeeland där hon är verksam som konstnär och arbetar med ett video- och fotoprojekt. Bosatt vid Abel Tasmans Nationalpark, där hon gärna vandrar och paddlar kajak. Har även jobbat som volontär vid valstrandningar. Carina har bra kunskap om Nya Zeelands geografi, konst, traditioner och landets goda viner.  

Slutbetalning och personuppgifter inför resan
Det är viktigt att vi får in alla resenärers korrekta person- och passuppgifter snarast. Får vi inte in korrekta uppgifter har vi svårt att göra flygbokningar och beställning av olika aktiviteter. Vänligen se till att uppdatera Mina Sidor och fyll i personuppgifter. Det gäller även er som rest med oss sedan tidigare.

1. Logga in på Mina sidor, klicka här. Använd din e-postadress (den du får mail från oss på) samt lösenord*.

2. Klicka sedan på ditt 5-siffriga bokningsnummer som nu syns. Fyll INTE i under fakturauppgifter.

3. Redigera personuppgifter för alla resenärer på samma bokning, glöm ej spara uppdateringar (observera att samtliga förnamn och efternamn enligt passet ska skrivas in).

4. Skapa faktura. Du kan välja att betala direkt med kort på webben eller via bankgiro.

*Har du inget lösenord klickar du på texten som säger: ”Klicka här om ni glömt ditt lösenord”. Då kan du skapa ett lösenord och komma åt din resa, det är viktigt att du använder den mailadress som du fick denna information på, annars hittar du inte din resa.

Har du några frågor får du gärna meddela oss så hjälper vi till

Visum, besöksavgift och pass
Nya Zeeland:
Från och med 1 oktober i år måste alla svenska medborgare som ska resa till Nya Zeeland ansöka om visum, ett s.k. NZeTA (New Zealand Electronic Travel Authority). Visumet är giltigt i 2 år för flera inresor. Det kan ta upp till 72 timmar att få det godkänt. Nytt för i år är även en besöksavgift (IVL) som går till att skydda och bevara Nya Zeelands unika natur. Avgiften kostar $35 NZD och betalas i samband med visumansökan.  

Det går att ansöka om visum på två sätt:

Via appen: $9 NZD (55 SEK)

Via hemsidan: $12 NZD (75 SEK)

För att ansöka om visum via appen måste du först ladda ner den till din mobil. Sök på NZETA i App Store (iPhone) eller Google Play (Android). Öppna appen och skanna raden längst ned på sidan med personuppgifter i ditt pass. Följ instruktionerna när du öppnar appen.

För att ansöka om visum via hemsidan klicka på länken nedan. Klicka sedan på "REQUEST AN NZETA" gånger två. Scrolla sedan ner och välj nationalitet. Fyll sedan i dina personuppgifter och följ instruktionerna.

https://www.immigration.govt.nz/new-zealand-visas/apply-for-a-visa/about-visa/nzeta

Ett bekräftelsemail skickas vanligtvis inom några timmar/ dagar där det står om visumet blivit godkänt (ISSUED).

Australien:
Turistvisum till Australien är gratis för svenska medborgare. Visumet heter eVisitor (subclass 651) och ansöks via länken nedan:

https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-listing/evisitor-651

Klicka sedan på "Apply", skapa ett konto via knappen "Create ImmiAccount" och fyll sedan i dina personuppgifter. Ett bekräftelsemail skickas vanligtvis inom några timmar/ dagar där det står om visumet blivit godkänt (GRANTED).

Dessa bekräftelsemail behöver ni inte skriva ut utan allt finns registrerat elektroniskt och är kopplat till ditt pass.

Ni kan ansöka om visum redan nu, men det är inte nödvändigt. Processen är vanligtvis mycket snabb och effektiv och man brukar få sina visum inom bara ett par timmar/ dagar.

Skulle ni ha frågor är ni välkomna att kontakta mig.

Öppna dokumenten nedan för information om:

Flygtider och deltagarlista

Kontaktlista

Praktiska tips

Resplan


*En resplan skall alltid ses som preliminär. En utflykt kan behöva byta tidpunkt med en annan på grund av omständigheter som exempelvis väder eller transportförändringar. Förändringar kan också ske på grund av spontana stopp eller utflykter längs vägen om något nytt och spännande dyker upp. Färdledaren informerar fortlöpande.*

Om det är något ni undrar över så hör gärna av er till mig på telefon 08-669 55 25,    e-post: isabell@varldensresor.se eller info@varldensresor.se

Med vänliga hälsningar,
Isabell Ingevald