Boka resa under Corona - vad gäller?

Plats: Detta är info här på webben

Gratis avbokning fram till 90 dagar före avresa
Vi förstår att det känns osäkert just nu och erbjuder därför gratis avbokning fram till 90 dagar före avresa. Du kan lugnt boka din drömresa och ha något härligt att se fram emot. Ångrar du dig tidigare än 90 dagar före avresa får du avboka gratis. Gäller alla nybokningar gjorda efter 1 december. 

Mer information nedan kring vad som gäller bokningar och resor. Vi finns här för att svara på dina frågor. Mejla oss på info@varldensresor.se eller ring på 08-6695525.  

Avrådan till 31 januari
Vi följer svenska UD:s reserekommendationer. Just nu avråder UD från icke-nödvändiga resor till alla länder utanför EU och Schengenområdet fram till och med den 31 januari 2021 och vi ställer då in alla resor till berörda länder. För dig som har en resa bokad kommunicerar vi löpande och tar beslut senast cirka en månad före avresa. Vi tar även hänsyn till varje lands inresebestämmelser.

När vi ställer in en resa, får du som kund alltid alla pengar tillbaka. Vi har sedan pandemin tog fart återbetalat alla våra resenärer inom avtalad tid. 

För avresor efter 31 januari genomför vi resor som planerat om förhållandena på plats medger detta, och UD inte förlänger avrådan. 

Vilka resor genomförs nu, och hur kan vi resa säkert?
Vi har under hösten genomfört flera resor inom Sverige på ett säkert sätt, och vi har fler resor på gång framåt som kommer att genomföras om situationen tillåter.

* Vi ser till att resa med tåg och buss där vi har extra gott om utrymme med tomma säten.
* Färdledaren använder en portabel mikrofon/sändare vid guidning och alla deltagare får trådlösa hörlurar/mottagare. På detta sätt kan vi hålla bra avstånd från varandra så att resandet känns säkert.
* Vi bokar privata visningar på museum och sevärdheter.
* Vi säkerställer att hotell och restauranger har vidtagit alla åtgärder som krävs för ett säkert besök.

Vad händer om jag blir sjuk och måste avboka en resa? Vad gäller om jag blir sjuk i covid-19?
Vi rekommenderar alla resenärer att ha ett avbeställningsskydd som ger ersättning om du eller ditt resesällskap blir sjuk före avresa och måste avboka resan. I vissa hemförsäkringar ingår avbeställningsskydd så hör efter med ditt bolag vad som gäller, samt med ditt kortföretag om du betalar resan med kort. Obs ta reda på att ditt skydd även gäller Covid 19. 

Tecknar du ett avbeställningsskydd hos försäkringsbolaget Gouda så får du full ersättning om du blir sjuk före avresa. Detta gäller även om du blir sjuk i Covid 19.

Vad händer om jag blir sjuk när jag är ute på resa?
När du är ute och reser skall du ha en fullgod försäkring som täcker sjukvård, hemtransport mm om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Viktigt att du tar reda på vad som gäller för just din hemförsäkring och att det inte finns några undantag för pandemier och Covid 19.. 

Du kan köpa Goudas reseförsäkringar via oss. De har en försäkring som är ett komplement till din egen hemförsäkring (obs gäller vid Covid 19 endast om även din hemförsäkring gör det).

Behöver du en heltäckande försäkring så skall du teckna Goudas hetäckande reseförsäkring med semestertillägg. Den gäller även för Covid-19 och omfattar bland annat vårdkostnader vid akut sjukdom, hemtransport, förlorade semesterdagar samt det nya tillägget som ersätter merkostnader vid en ofrivillig förlängning av resan på grund av att du hamnar i karantän utan att du själv är sjuk. Försäkringen ersätter då merkostnader för kost, logi och nya flygbiljetter hem till ett maxbelopp på
30.000 kr per person. Läs om reseförsäkring här.

Har du frågor kring våra resevillkor, eller vill ha hjälp teckna en försäkring hos Gouda så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi mer än gärna till så att du får rätt skydd!
Telefon 08-6695525 eller mail info@varldensresor.se