Resa under Corona - vad gäller?

Plats: Detta är info här på webben

Hej!
Vi pratar med er kunder dagligen, och vet att ni år många som längtar efter att det skall bli möjligt att resa ordentligt igen. Några av de vanligaste frågorna vi får är: Vågar jag boka en resa? Vad händer om den blir inställd? Finns försäkringar som gäller även corona? Hur genomför ni resor på ett säkert sätt?

Här nedan ser du några svar och vi finns här för att svara på alla dina frågor. Ring eller maila oss gärna! info@varldensresor.se eller 08-669 5525. 

Just nu gratis avbokning före 30 november. Gäller nybokningar från 1 augusti 2020 på alla resor med avresa efter 1 februari 2021.

Avrådan till 31 januari
Vi följer svenska UD:s reserekommendationer. Just nu avråder UD från icke-nödvändiga resor till alla länder utanför EU och Schengenområdet fram till och med den 31 januari 2021 och vi ställer då in alla resor till berörda länder. För dig som har en resa bokad kommunicerar vi löpande och tar beslut senast cirka en månad före avresa. Vi tar även hänsyn till varje lands inresebestämmelser.

När vi ställer in en resa, får du som kund alltid alla pengar tillbaka. Vi har sedan pandemin tog fart återbetalat alla våra resenärer inom avtalad tid. 

För avresor efter 31 januari genomför vi resor som planerat om förhållandena på plats medger detta, och UD inte förlänger avrådan. Ordinarie resevillkor gäller.

Vilka resor genomförs nu, och hur kan vi resa säkert?
Vi har under hösten genomfört flera härliga resor inom Sverige på ett säkert sätt, och vi har fler resor på gång framåt som kommer att genomföras om situationen tillåter. Vi ser till att resa med tåg och buss där vi har extra gott om utrymme med tomma säten. Färdledaren använder en portabel mikrofon/sändare vid guidning och alla deltagare får trådlösa hörlurar/mottagare. På detta sätt kan vi hålla bra avstånd från varandra så att resandet känns säkert. Vi ser bl a till att boka privata visningar på museum samt att restauranger och hotell har vidtagit alla åtgärder som krävs för ett säkert besök.

Vad händer om jag blir sjuk och måste avboka en resa? Vad gäller om jag blir sjuk i covid-19?
Vi rekommenderar alla resenärer att ha ett avbeställningsskydd som ger ersättning om du eller ditt resesällskap blir sjuk före avresa och måste avboka resan. I vissa hemförsäkringar ingår avbeställningsskydd så hör efter med ditt bolag vad som gäller, samt med ditt kortföretag om du betalar resan med kort. Obs ta reda på att ditt skydd även gäller Covid 19. 

Tecknar du ett avbeställningsskydd hos försäkringsbolaget Gouda så får du full ersättning om du blir sjuk före avresa. Detta gäller även om du blir sjuk i Covid 19 då den behandlas som vilken annan sjukdom som helst.

Vad händer om jag blir sjuk när jag är ute på resa?
När du är ute och reser skall du ha en fullgod försäkring som täcker sjukvård, hemtransport mm om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Många försäkringar gäller faktiskt till  och med när UD avråder. Viktigt att du tar reda på vad som gäller för just din hemförsäkring och om det finns några undantag för Covid 19. 

Är det så att din försäkring inte gäller kan du köpa Goudas reseförsäkring via oss. Den gäller även för Covid-19 och omfattar vårdkostnader vid akut sjukdom. Läs om Goudas reseförsäkring här.

Har du frågor kring våra resevillkor, eller vill ha hjälp teckna en försäkring hos Gouda så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi mer än gärna till!
Telefon 08-6695525 eller mail info@varldensresor.se