Vilka länder resor vi till och andra frågor

Plats: Detta är info här på webben

Vart kan jag resa?
Vi följer svenska UD:s reserekommendationer. UD har tagit bort sin generella avrådan på grund utav pandemin men för att resa krävs ju även att vi blir insläppta i de länder vi önskar besöka. Många länder har öppnat upp för inresa om du är fullvaccinerad med covidbevis eller/och har ett negativt PCR test. Vi ser till att du får all information för att vara förberedd inför resan.

Just nu reser vi till alla våra resmål inom Norden och Europa

Vi reser även i höst och vinter till bland annat Costa Rica, Ecuador, Sri Lanka, Dubai med Oman, Nepal.

Vi ser hur fler och fler länder öppnar upp så vill du vara säker på att få plats på den resa du önskar nu eller under 2022 så är det hög att att boka in dig. 

Vad händer om min resa ställs in? 
Vi håller koll på inreseregler och vad som händer i länderna. Om UD avråder eller det tex finns karantänkrav för inresa så ställer vi in. Senast två månader före avresa hör vi av oss till dig som är bokad och ger en uppdatering.

OM vi behöver ställa in en resa, får du som kund alltid alla pengar tillbaka. Vi har sedan pandemin tog fart återbetalat alla våra resenärer inom avtalad tid. Läs våra fullständiga resevillkor här.

Covidbevis, PCR test
För varje resa informerar vi om vilka inreseregler som gäller i det land du skall besöka. För många länder gäller att du kan resa med digitalt Covidbevis eller/och negativt PCR test. Vissa länder kräver även testning vid ankomst. 

Obs! Olika regler gäller för olika länder och vi informerar dig som ska resa om vad som gäller just din resa. 

Är du fullvaccinerad i Sverige kan du erhålla covidbevis hos e-hälsomyndigheten, klicka här.

 För att genomföra resor på ett säkert sätt gäller följande:

* Vi informerar inför avresa vilka eventuella restriktioner och regler som gäller under resan och på resmålet.
* Vi följer de regler som gäller.
* För att delta i en resa krävs att du är frisk (testat dig för covid19 om du har symptom).  
* Vi bokar vid behov privata visningar på museum och sevärdheter.

Vad händer om jag blir sjuk och måste avboka en resa? Vad gäller om jag blir sjuk i covid-19?
Vi rekommenderar alla resenärer att ha ett avbeställningsskydd som ger ersättning om du eller ditt resesällskap blir sjuk före avresa och måste avboka resan. I vissa hemförsäkringar ingår avbeställningsskydd så hör efter med ditt bolag vad som gäller, samt med ditt kortföretag om du betalar resan med kort. Obs ta reda på att ditt skydd även gäller Covid 19. 

Tecknar du ett avbeställningsskydd hos försäkringsbolaget Gouda så får du full ersättning om du blir sjuk före avresa. Detta gäller även om du blir sjuk i Covid 19.

Vad händer om jag blir sjuk när jag är ute på resa?
När du är ute och reser skall du ha en fullgod försäkring som täcker sjukvård, hemtransport mm om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Viktigt att du tar reda på vad som gäller för just din hemförsäkring och att det inte finns några undantag för pandemier och Covid 19.

Blir du sjuk under resan så hjälper färdledaren dig.

Du kan köpa Goudas reseförsäkringar via oss. De har en försäkring som är ett komplement till din egen hemförsäkring (obs gäller vid Covid 19 endast om även din hemförsäkring gör det).

Behöver du en heltäckande försäkring så skall du teckna Goudas heltäckande reseförsäkring med semestertillägg. Den gäller även för Covid-19 och omfattar bland annat vårdkostnader vid akut sjukdom, hemtransport, förlorade semesterdagar samt det nya tillägget som ersätter merkostnader vid en ofrivillig förlängning av resan på grund av att du hamnar i karantän utan att du själv är sjuk. Försäkringen ersätter då merkostnader för kost, logi och nya flygbiljetter hem till ett maxbelopp på
30.000 kr per person. Läs om reseförsäkring här.

Har du frågor kring våra resevillkor, eller vill ha hjälp teckna en försäkring hos Gouda så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi mer än gärna till så att du får rätt skydd!
Telefon 08-6695525 eller mail info@varldensresor.se