Blogg & Restips

  • Textil och minnesvärda möten i Japan

    Vår duktiga färdledare Kristina Watanabe har lett ett antal textilresor i Japan vid det här laget. Här får vi ta del av några av höjdpunkterna på hennes senaste resa i november 2019.

    I ett litet ikat-väveri står vi och färgar garn. Vi doppar garnet i stora lerkar som är nedsänkta i marken. Rummet är fyllt av indigodoft. När vi färgat vår garnhärva får vi prova på att väva ikat, eller kasuri, som det heter på japanska. Vi befinner oss i Kurume, kasuri-teknikens vagga. Kasuri upptäcktes 1799 av Den Inue, en flicka som då bara var 12 år gammal. 

    Det är svårt att föreställa sig att de tiotal svenskarna landat i Japan bara några timmar tidigare. Tröttheten efter den långa resan och en tidsskillnad på åtta timmar är ersatt av iver och entusiasm. 

    Välkomstlunchen ger oss ytterligare ett smakprov på elegans. I Japan kan allt bli till konst, bara det görs med tillräcklig elegans och finess. Maten är en fröjd för både ögat, gommen och magen. 



    På eftermiddagen får vi se hur över 100 år gamla elektriska vävmaskiner arbetar. Visste ni förresten att Toyota tillverkade vävmaskiner innan de tillverkade bilar? Vi fick se en 120 år gammal Toyota i bruk. Vävmästaren säger att hans största bekymmer är att få till reservdelar, eftersom han måste tillverka dem för egen hand. 

    Vi tittar även in i en vävstuga där det vävs kasuri för hand med full precision. Innan vi avslutar första dagen på resan så kastar vi oss över tygboden. 

    Vår resa går vidare till Kyoto. En sådan skatt. Vi besöker trädgårdar och tempel och överröses av inspiration och intryck. På smala bakgator och i trånga gränder letar vi upp grossister och specialbutiker. Vi hittar handgjort papper, penslar och antika tyger. I en shoppingarkad leder en smal och obetydlig, nästintill osynlig, gränd oss till en liten bakgård men en sagolik trädgård och en liten, liten stuga. Här säljs nålar, synålar och knappnålar. 

    Från Kyoto gör vi en avstickare med det snabba och smidiga shinkansentåget till Arimatsu utanför Nagoya. Arimatsu är känt för sin fantastiska shibori, eller knytbatik, som används till att sy kimono. Men den långa traditionen har även gett upphov till annan konst. Här är ett exempel på hur en känd målning från Nagoyas borg återskapats i shibori-batik. Efter att vi själva fått prova tekniken strosar vi runt på gatorna i det ganska sömniga, men pittoreska Arimatsu. Dag efter dag fylls med kulturella intryck, workshops och inte att förglömma, den fantastiska maten som är ett kapitel för sig. Vart vi än kommer blir vi väl emottagna. Vi passerar böljande landskap, besöker museer, får vara med om en teceremoni och blir hänförda av Fujibergets mäktiga skepnad. 

    När vi inte längre tror att någonting kan överträffa det vi varit med om kliver vi in hemma hos paret Hagiwara. 

    Hisako och Takashi Hagiwara är konstnärer båda två. Hisako arbetar i sashiko och har sytt alla kläder paret bär samt textilierna i deras hem. Takashi målar i olja och akvarell och han klär korgar med papper som han sedan dekorerar. 



    Deras hem är som en saga. Vi blir välkomnade med öppna armar och får tillbringa en hela dag där, sittandes i små grupper och broderar. Mellan småprat och klingande skratt blir vi serverade hemlagad makrobiotisk mat. Paret har bjudit in vänner som alla är både hjälpsamma och nyfikna på Sverige och på oss.



    Lätt berusade på broderi beger vi oss sedan till Tokyo som blir vår sista destination på resan. I ett myller av människor i denna jättestad upptäcker vi snart att textil och hantverk lever vidare även här och är närvarande i vardagen i allra högsta grad.

    Text och bild: Kristina Watanabe

  • Ostindiefararen Götheborg - följ med som passagerare!

    1995 påbörjades bygget av ett av vår tids mest spännande historieprojekt. En hyllning till vår maritima historia, men även ett skapande av ny seglingshistoria: Ostindiefararen Götheborg. Som sin jungfrufärd, tog hon sig an den stora Kinexpeditionen 2005-2006. Expeditionen blev en succé! Med sin skönhet och unicitet väckte hon stor uppmärksamhet var än i världen hon lade till. Vi har goda nyheter, nu är det dags igen! I april 2022 sätter hon återigen segel och vi kommer att kunna erbjuda en unik möjlighet för ett fåtal resenärer att följa med. Du kan redan nu anmäla ditt intresse!

    Läs hela inlägget

    Klicka här för intresseanmälan


    Detta välrenommerade 1700-talsskepp byggdes mellan 1995-2005 i trä, med den tidens verktyg, material och metoder, tog världen med storm när hon efter tio år av byggande, som sin jungfrufärd, tog sig an den stora Kinexpeditionen 2005-2006. Expeditionen blev en mycket uppmärksammad succé.

    En unik möjlighet att följa med som passagerare!
    Till alla er som missade henne då eller saknat henne sedan dess: Vi har goda nyheter. Nu är det dags igen! I april 2022 sätter hon återigen segel, polerar kanonerna och ger sig iväg på en ny nervkittlande expedition.

    Med avfärd från hemmahamnen Göteborg seglar hon först till London, via Lissabon in i Medelhavet och genom Suezkanalen till Röda havet. Sedan väntar Oman, Indien och Vietnam innan resan går längs Kinas sydkust för att avsluta i Shanghai cirka sex månader senare.

    Till skillnad från hennes förra expedition kommer det denna gång, utöver en besättning om ca 80 man, finnas sex unika platser ombord till försäljning för passagerare på flertalet delsträckor. Tillsammans med vårt systerföretag PolarQuest har vi fått förtroende att bli Ostindienfararens exklusiva partner för att arrangera dessa resor. Något vi är oerhört förväntansfulla och stolta över.

    Som passagerare kommer du få sova i en hytt med våningssäng (inte i hängmattor som jungmännen), du behöver inte vara en aktiv del i det tunga arbetet ombord och det krävs därmed ingen utbildning eller erfarenhet. Du får dock möjligheten att vara med i ett arbetslag, och delta i de uppgifter du själv önskar. Massor av spännande aktiviteter, föredrag och möten väntar under dagarna ombord. 

    För några av delsträckorna kommer vi dessutom kombinera seglatsen med spännande landarrangemang före och efter själva seglingen.  

    Vi vill poängtera att detta inte kommer att vara en seglats som präglas av lyx. Det kommer att vara trångbott, gungigt och livfullt – men ett äventyr få förunnat och därmed otroligt exklusivt! Vi tror att den som har ett starkt seglings- eller fartygsintresse och som gärna vill vara en del i allt det som pågår under en dag, som kommer att ha störst behållning av resan ombord. Du kommer vara flertalet dagar ute till havs, och det kommer därmed finnas krav på god allmänhälsa och fysik. Du ska bland annat ha god balans och kunna gå i branta trappor under hårt väder.

    Ostindiefararens exakta seglingsschema är ännu inte klart, men du kan redan idag skriva upp dig på vår intresselista. Det kommer sedan vara ni, som står på denna lista, som får information först av alla när det är dags att lansera resorna. Kanske är det inget för dig, men någon i din närhet som är intresserad av denna unika möjlighet? Tipsa gärna! Det blir endast sex deltagare per delsträcka och resa. I slutet av sommaren, början av hösten räknar vi med att de första programmen ska vara klara.

    Klicka här för intresseanmälan


    Världens Resor och PolarQuest  – en perfekt kombination
    PolarQuest har över 20 års erfarenhet från expeditionskryssningsbranschen och stor kunskap i hur det är att resa på udda och unika fartygsexpeditioner. Världens Resor, har bred kunskap och erfarenhet från världens alla hörn, och kanske främst från Asien, där Ostindiefararen Götheborg har sitt slutmål. Tillsammans utgör vi det perfekta teamet för att erbjuda platser ombord samt landarrangemang, längs denna seglats från Lilla London till Fjärran Östern.

    Ostindiefararen Götheborg
    Få har nog undgått charmen och skönheten hos 1700-talsskeppet Ostindiefararen Götheborg – byggd i trä, med den tidens verktyg, material och metoder, med totalt 26 segel och en rigg som väger ca 20 ton.

    De utrymmen som besättningen använde på 1700-talet har behållits så historiskt korrekta som möjligt. Till exempel har den gröna färgen på möblerna sitt ursprung från en bräda av ett skott som hittades under utgrävningen.

    Längst ner i skeppet finns idag det mesta av den tekniska utrustningen och under byssan i förskeppet ett proviantförråd. På undre däck finns i förskeppet byssan där all mat lagas, akter om denna finns två skansar där jungmännen sover och i akterskeppet hytter för den fasta besättningen.

    Övre däck består huvudsakligen av det som kallas kanondäck och det var där manskapet bodde på 1700-talet. Under nutida seglingar används detta som ett gemensamt utrymme för hela besättningen där man äter och umgås.
    Längst akterut på väderdäck finns hytt- och soldäck. De heter så för att under det aktersta, hyttdäcket, finns hytterna för kapten och överstyrman och under soldäcket finns styrplatsen där däcket skyddar denna mot solen. 


    Klicka här för att komma till Ostindiefararens hemsida, där ni finner väldigt detaljerad och intressant information om fartyget och hur hon byggdes.

  • Jörgen på strövtåg genom Grekland

    I helgen kom jag hem från en dryg veckas resa i Grekland. Det var underbart att vara på resande fot igen och få andas en annan luft med nya dofter och nya synintryck. Så vackert och så trevligt! Syftet med resan var att gå de sträckor vi har med på vår resa Grekiska strövtåg från Homeros till Leonard Cohen. Mikael Karlmark som ska vara färdledare på flera av avgångarna följde med på vår resa genom Grekland från Aten till Ithaka via Hydra, Mykene och Delphi.

    Läs hela inlägget


    Både hotellet och restaurangen där vi äter välkomstmiddag i Delfi har underbara terrasser, varifrån vi ser hela vägen till Medelhavet och orten Kirra där pilgrimerna en gång kom för att vandra till oraklet vid Apollontemplet. Här vandrar vi också resans första sträcka som är sex kilometers vandring på det heliga berget Parnassos som tillägnats Apollon och Dionysos, längs en pilgrimsväg som slingrar sig ned mot Delfi på en bra anlagd stenstig med fina serpentinsvängar.
    För egen del var nog dagarna på Ithaka höjdpunkten. Det är en fantastiskt vacker och kuperad ö, där vi gjorde två väldigt fina vandringar med makalösa havsvyer. Den ena dagen gick vi från ett högt beläget kloster till den fina lilla byn Kioni, vid havet. Längs vägen ackompanjerades vi av getternas och kornas bjällror och njöt av vyerna. Det blev flera trevliga stopp på vägen, både på kloster och ön Ithakas gamla huvudstad Anogi. 

    Ena dagen på Ithaka vandrade vi i Odysseus fotspår och fick lära oss om hur hans gamla kungarike kan ha sett ut, var han landsteg, var de gamla hamnarna låg och hur hans gamla palats kan ha sett ut. Homeros sägs komma från ön Ithaka. Det är en både vacker och tankegivande vandring som tar oss till de vackra nordvästra delarna av Ithaka. På bilden ovanför ser vi Polis strand där man tror att Odysseus både kan ha avrest ifrån och kommit tillbaka. Här ligger också det man tror vara Nymfernas grotta där han gömde sina skatter när han kom tillbaka. 

    Den bilfria ön Hydra var också en riktig pärla med underbart boende och en riktigt vacker stad som klättrade på bergväggen. Även här strövade vi (Mikael på bilden), och gjorde en enkel vandring längs bilfri väg till byn Mandraki och sedan en längre kustvandring på högre höjd från klostret Zorva tillbaka till Hydra. 

    Under vår vecka hann vi också njuta av kvällslivet både i Patra och Aten, se de underbara lämningarna i såväl Delfi som Mykene och njuta av den riktigt trevliga staden Nafplion. Kan verkligen utlova en resa som erbjuder både vacker natur och ett spännande kulturlandskap. Vår resa är 11 dagar lång med sju olika strövtåg som är mellan sex och tio kilometer långa. Avgångarna 10 och 21 oktober är fulltecknade i år och vi har därför lagt till en avgång 17 oktober. Dessutom har vi nu lagt till två avgångar för nästa år. 

    På ön Hydra bodde också Leonard Cohen länge och hans söner äger fortfararande huset.  Även vi kommer hänga på restaurangen där Leonard Cohen höll sina första konserter. Vi vet var den finns och trädet är kvar. 

    Text: Jörgen Fredriksson
    Bild: Mikael Karlmark och Jörgen Fredriksson 

    Här några fler bilder på platser resan tar oss till: 

    Meteoras magiska 22 kloster belägna på klippor

    Korinthsundet 

    Apollontemplet i Delfi


     

  • Natur och konst i samspel på Tjörn

    Nu i helgen åkte jag med några kollegor till Västkusten för att se årets konstsatsningar på Nordiska Akvarellmuseet och Pilane på Tjörn. Underbara platser att komma till och riktigt fina konstupplevelser och miljöer som jag med glädje ser igen när jag leder resan Verket, Bruket, Konsten den 6 september.

    Läs hela inlägget

    Sedan 2007 har Pilane haft uppskattade konstutställningar bland de 2000 år gamla gravfälten mitt på Tjörn. Det är en enastående omgivning att komma till med fina promenader som tar oss genom ängar med blommor och vackra klipphällar med utsikt över Kattegatt. Här och var ser vi fornlämningar i form av stensättningar och 19 olika moderna skulpturer som är trevligt utplacerade i terrängen.


    Sean Scullys verk tornar upp sig bakom gravsättningarna 

    Några gamla favoriter är kvar sedan tidigare som katalanska Jaume Plensas Anna som med tiden blivit en symbol för hela västkusten. Tony Cragg som var huvudattraktion på Pilanes första utställning 2007 har kvar två speciella bronsfigurer. 



    Pilane är tio hektar stort och går man i lugn takt tar det ungefär en timme att gå runt och se på de olika konstverken. Österrikaren Erwin Wurms två lekfulla skulpturer är nya för i år. Här ser vi Fat Convertible. 

    De kanske mest uppseendeväckande verken är de två verken från den spanska konstnärsduon Coderch & Malavia. Det är den trevliga blandningen av meditativt och expressivt som gör konstsatsningen så speciell. 


    Från Pilane är det bara en mil till Nordiska Akvarellmuseet som precis öppnat upp sommarens utställning, en stor retrospektiv utställning av Hundertwasser med ett alldeles unikt formspråk. Hundertwasser bjuder på färgexplosioner på ett alldeles eget sätt och han var en föregångare på så många olika plan. Med sitt konstnärskap väckte han debatt i miljöfrågor på 50-talet, skapade fantasifulla stadslandskap och ritade hus som var nydanande. Han jobbade inom så många olika områden inom konsten och har till synes behärskat alla och aldrig anpassat sig efter någon skola. 


    Hundertwasser var den första västerländska konstnär som fick sina verk gjorda till träsnitt av japanska mästare. 


    Nordiska Akvarellmuseet ligger i en väldigt vacker öppen lokal, precis vid havet. På den tillhörande fiskrestaurangen Vatten åt vi en riktigt god havskatt till lunch. Vi kommer till Pilane och Nordiska Akvarellmuseet på våra resor Kattegatt runt i augusti samt konstresan Verket, Bruket, Konsten som går i juni och september. Följ med ni också till Tjörn, en riktig pärla på västkusten. 

    Text: Jörgen Fredriksson 

  • Höstlov i Tokyo

    Nyfiken på att resa till Japan med familjen? På höstlovet arrangerar vi en rolig resa till Tokyo som passar både vuxna och ungdomar. Klicka dig vidare till filmen och hör reseproducent Elin Ishihara berätta om resan.

    Läs hela inlägget
  • Stora konstupplevelse på Verket i Avesta

    14-17 juni och 6-9 september går resan Verket - Bruket - Konsten. Jörgen Fredriksson leder första resan och det är nu bestämt att förra årets hyllade utställning Aquanauts på Verket i Avesta kommer att visas även i år. Klicka dig vidare så kan du få ett smakprov av den häftiga utställningen. Är du mer nyfiken på hela resans innehåll så kan du se en video där Jörgen berättar och visar bilder.

    Läs hela inlägget

    För några år sedan förtrollades jag av Aquanauts poetiska och akrobatiska föreställning när 50 konstsimmare svävade i och över Strömmen i Stockholm i ett samarbete med Cirkus Cirkör. Sammantaget var vi långt mer än 100 000 åskådare som såg de silverblänkande kön- och ordlösa varelserna i de uppmärksammade föreställningarna som var höjdpunkten på 2018 års kulturfestival i Stockholm.

    Nu två år senare stiftar jag återigen bekantskap med dessa Aquanauts i ett allkonstverk som placerats i den fantastiska industrimiljön i det gamla järnverket i Avesta. Denna gång får jag reda på ursprunget till varelserna och därmed människans förhistoria som sägs ha uppkommit av ett meteornedslag i Siljansringen för 377 miljoner år sedan. De har dock fortlevt utan den övriga mänsklighetens kännedom och det är först när två kvinnliga forskare kommer till Siljansringen 1897 som allt uppdagas.

    Här visas en 25 minuter lång film om expeditionen till Siljansringen, artefakter står utställda i lokalerna och flera figurer i fullstor storlek har skapats av bark, strandens snäckskal, ostronskal och höstlöv. Alla figurerna ackompanjeras med en speciell luktlåda som tagits fram av en parfymör som givit var och en av dem en unik doft.

    Här finns också mängder av poetiska foton där vi får se Aquanauts fotade i speciella miljöer. Att dessa konstsimmare är ett vattenglatt sällskap får jag reda på då flera av konstsimmarna är på samma visning som jag själv. De har alla blivit tillfrågade om de velat åka runt i Sverige och lägga sig i olika vattenfall, träsk och vattenbryn iförda sina munderingar. Och det har de naturligtvis inte haft något emot! Varje tillfälle till en simtur är av godo och det är inte utan att jag blir lite imponerad när jag också får reda på att de fått lägga sig i de olika vattenmiljöerna i mars eller april månad när vattnet i bästa fall var 5 - 6 grader. Brrr!  

    Utställningen är en fröjd att ta del av med sin fantasirikedom och helhetstänkande. Det som ger allt en extra dimension är lokalerna. Järnverket som idag kort och gott heter Verket byggdes på 1800-talet och stålproduktionen fortsätter i området än idag, men numer i andra lokaler. I Verket har Alvesta Art haft utställningar  sedan 1995, men det är nu de sista åren det verkligen etablerats som en plats konstbesökarna tar sig till.

    På de fyra olika våningarna rör vi oss mellan olika utställningar, en del permanenta och andra tillfälliga. Här finns Kjell Engmans glaskonst, Ylva Ceders fina konst som gjorts med brännare på björkträ och Anna Linnea Liljeholms poetiska trådkonst som alla välvts in den väldigt närvarande industriella miljön med slagg, rostugnar, masugnar, skänkar och kranar. Verket hade varit en häftig upplevelse utan all konst, men är dubbelt så tilltalande med konsten. //Jörgen Fredriksson  

    Klicka igång filmen och följ med Jörgen på en resa till stora konstupplevelser i gamla svenska industrimiljöer.