Sommarminnen av Neapel
Ett stort antal besökare vallfärdar till Neapel för att se den råa staden som utgör bakgrund i den dramatiska vänskapssagan som författaren Elena Ferrante målar upp i romansviten Neapelkvartetten. Jag är en av dem. Jag vill också se denna mindre smickrande sida av Neapel.
Öster om Centralstationen, och inte alls i gamla stan som många tror, ligger Rione Luzzatti – en skapelse av Mussoliniera. Arbetarkvarter som inte genomgått någon gentrifiering och är ett arkitektoniskt tidsdokument. Jag hinner aldrig till Ferrantes stad för att det riktiga Neapel fångar mig och får mig att tappa andan på vägen.
Neapel, den nya staden har över 3000 år på nacken. Spaccanapoli - stadens bultande hjärta finns egentligen inte på kartan, men det är ett nästan spikrakt gatustråk som Neapel har ärvt av antiken och som borrar sig genom Gamla stan. Kvar är massiva kloster, kyrkor som trängs på torg, eller ibland knappt ryms i sprickor mellan gator. Här finns otaliga obelisker, palats efter palats med barockfasader av oanad skönhet.
Ett eget mikroskopiskt torg med marmorskulptur tillägnat Nilfloden och en sidogata med berömda ateljéer som tillverkar julkrubbor, helgonstatyer och annat pynt! Volymen och den konstnärliga kreativiteten överträffas ingenstans i Italien. Förutom Jesusbarnet och Maria stöter man här på Maradona som dyrkas över allt annat.
Den äldsta pizzerian ligger naturligtvis här. Port'Alba öppnade 1738 och var populär bland gatuförsäljare. Senare börjades pizza serveras vid borden och bland Port’Albas tidiga kunder hittar man poeten Gabriele D'Annunzio, filosofen Benedetto Croce och en Bourbonkung. Jag nöjer mig med ett mindre celebert restaurangalternativ, och pizzan är oemotståndligt god där också.
I närheten av min pizzeria ligger Napoli Sotterranea. 136 trappsteg ner, cirka 40 meter under marken upptäcker du en annan värld som grävdes ut av grekiska kolonister för mer än 2000 år sedan. Grottor och cisterner för vattenförsörjning och som senare under andra världskriget användes som skyddsrum. Allt det där är spännande men jag väljer en annan sida av det underjordiska Neapel. Vid via Toledo dyker jag ner i tunnelbanan. Metron i Neapel är en egen värld. Tunnelbanestationer har beskrivits som skönhetskatakomber på grund utav all konst som har skapats av samtida lysande kreatörer. Toledo är enastående och jag riktar kameran mot Crater de Luz som lyser i fyrtio nyanser av blått och för tankarna till havet.
William Kentridge’s mosaik föreställer episoder i Neapels tusenåriga historia och den röda tråden som löper genom kompositionen är spåret av San Gennaros blod. Den halshuggna San Gennaro är Neapels skyddshelgon. Enligt legenden samlade en kvinna hans blod i en ampull och behöll det som en relik. Blodet stelnade men inte helt. En gång om året väntar Neapel på ett mirakel. Flyter blodet är tutto bene!
Stationen Università är som väntat en hyllning till vetenskap, frihetstänkande och religiös tolerans. För att lyfta stationen ännu mer finns trappor med avtryck av både Dante och hans Beatrice… som man trampar på …
Efter en hektisk dag i Neapel väntar en riktig höjdpunkt, ett återbesök som jag har väntat på i nära tjugo år. Capri! I över ett sekel har ön lockat författare, konstnärer, affärsmagnater, politiker och ”dagsturister”. Just nu är det lugnare än någonsin och bästa tid att fånga Capris magi.
Jag tillbringar hela eftermiddagen med att vandra längs smala stigar omgivna av blommor på ena sidan och en bedårande havsutsikt på den andra. Först en promenad till Arco Naturale som tillsammans med Faraglioni-klipporna utgör öns vackra visitkort. Ytterligare en vandringsetapp till Villa Jovis. Villan står i ruiner men man häpnar över utsikten (igen!) och inte blir man förvånad att kejsaren Tiberius aldrig ville lämna Capri.
Anacapri där vi bor har en annan celeber referens. Här ligger villa San Michele som läkaren Axel Munthe gjorde till sitt hem och som numera är i svenska statens ägo. Munthe förvandlade kapellruinerna med kejserliga anor, eller möjligen från ett gammalt tempel, till en elegant villa och fyllde sitt hem med antikviteter ock konstföremål.
Trädgården blev också hans stolthet och här finns mängder av olika träd- och blomarter från alla världens hörn. Och i pergolan satt Munthe med sina gäster och hade hela Neapelbukten som fond. Jag går genom huset och trädgården, som har behållit sin form och utseende så att Munthe skulle känna igen sig. Alla som kommer hit får uppleva lugnet som huset utstrålar och njuta av fantastiska konstsamlingar, trädgården och det lysande havslandskapet nedanför och bortom Villa San Michele.
Till Neapel, Sorrentohalvön och Capri kommer vi på vår resa Neapelbuktens kulturskatter.
Text: Anna Mnatsakanova