Blogg & Restips

  • Sill eller ceviche på midsommar?

    Glad midsommar önskar vi er alla! Reseproducent Pernilla ser liknelser mellan vår högtid och den stora Solfestivalen Inte Raymi i Peru. Klicka dig vidare här så bjuder hon på sitt bästa ceviche recept, Perus nationalrätt med marinerad fisk. Passar perfekt som en komplement till sillen på midsommarbuffén. Reseproducent Sofia delar en spellista med den bästa sommarmusiken från Japan. Vi gör midsommar lite mer internationell!

    Medan vi planerar och firar midsommar här hemma i Sverige planeras och firas Solfestivalen i Cusco, Peru. Solfestivalen infaller samma datum varje år, den 24 juni och är en av Latinamerikas största festivaler. Solfestivalen, eller Inti Raymi som den heter på urinvånarspråket Quechua, härstammar från Inkatiden och första festivalen hölls så tidigt som år 1412. Ursprungligen var det en religiös ceremoni för att hedra solguden och för att tacka Pachamama (moder jord). Inti Raymi förbjöds av spanjorerna och de katolska prästerna och tilläts inte igen förrän 1944. Sedan dess är det en återkommande festival där hela staden Cusco engageras och smyckas med den regnbågsfärgade Inkaflaggan.

    Skådespelet som utförs enbart på Quechua tar hela dagen och börjar nere i staden vid Solpalatset Koricancha för att avslutas magnifikt vid fästningen Sacsayhuaman. Hundratals personer medverkar och är uppklädda i färgglada kostymer. Musik ljuder över hela staden och de traditionella danserna avlöser varandra. Tusentals turister och lokala åskådare trängs på bergen som omringar fästningen. Det är en riktig folkfest.

    En folkfest kräver god mat och god mat från Peru är nationalrätten ceviche. En ceviche kan göras på många vis men basen är marinerad fisk eller skaldjur. Ceviche passar alldeles utmärkt som ett komplement på midsommarlunchen.

    Här nedan ett recept för 4 personer på en härlig matig ceviche från Peru.

    Leche de Tigre sås

    1 ½ finriven ingefära
    1 stjälkselleri
    1 röd chilli
    1 ½ msk fiskfond blandad i 5 dl vatten

    Ceviche

    400 g rå vit fisk som torsk eller gös (alternativt räkor)
    1 röd chili
    2 dl färskpressad limejuice
    2 tsk salt
    1 rödlök
    2 sötpotatisar (kan hoppas över)
    1 majskolv (kan hoppas över)
    ½ dl färsk koriander
    4 salladsblad

    Gör så här
    Leche de tigre: Skala ingefäran. Skär sellerin i mindre bitar. Grovhacka chilin. Tillsätt fiskfond/vatten. Mixa alla ingredienser. Sila och ställ in vätskan i kylskåpet.

    Ceviche: Skär fisken i jämnstora tärningar ca 2 cm. Dela, kärna ur och finhacka chilin. Rör ihop chili, limejuice, koriander (spara lite till garnering) med den kalla leche de tigre såsen och salta.

    Addera den råa fisken och blanda försiktigt. Låt stå i kylen ca 1 timme.

    Koka upp sötpotatisen och majskolven. När de svalnat dela dessa i fyra bitar. Skala och skär rödlöken i tunna skivor

    Servering
    Dekorera tallrikar med salladsblad och lägg i alla ingredienser med de tunna skivorna av rödlök på toppen. Garnera gärna med färsk koriander.
    Alternativt serveras cevichen i cocktailglas. Då kan man skippa sötpotatis och majs.

    PS. Vill du äta ceviche på plats i Peru och samtidigt uppleva den häftiga solfestivalen Inti Raymi? Då ska du följa med på nästa års härliga resa då vi även vandrar Inkaleden till Machu Picchu, kicka här och läs om resan. 

    Vi har satt ihop en spellista med japanska sommarhits från förr och nu. Det är mestadels popmusik med en somrig känsla – perfekt för en promenad i sommarsolen eller midsommarfesten!

    ”Sommar i Japan 2020” hittar du på vår Spotify här: https://open.spotify.com/playlist/5wesfNXvYtVtySdt13vhdb?si=-rDNhzaYS4e9YiNsZkrlQQ

  • Med chartrad rälsbuss genom Sveriges vackra inland

    I mitten av augusti 2020 gjorde vi vår första resa längs Inlandsbanan. Här kommer en rapport från Wille, en av de 32 resenärerna, som minns dagar fyllda av vackra vyer, vildmark och spännande utflykter. För den som inte vet, är Inlandsbanan en drygt 130 mil lång järnväg i Sverige som går mellan Kristinehamn i söder och Gällivare i norr, via Mora och Östersund.

    Läs hela inlägget

    Sommaren 2020 chartrade vi på Världens Resor rälsbussen för en enskild grupp för att själva kunna bestämma stoppen längs vägen och resa helt Coronasäkert med gott om utrymme. Färdledare och reseproducent var populäre Lars Arvidsson, som passande nog är både lokförare och järnvägsentusiast.

    Wille från Stockholm, en relativt nybliven pensionär med stort intresse för resor runt om i världen, var en av deltagarna. Under framförallt de senaste fem till tio åren, har Wille varit en mycket flitig resenär. Han har bland annat rest runt i Australien, besökt Sydamerika och Afrika flera gånger. Planen i somras var att bila runt i USA med sin son, men pandemin satte käppar i hjulet för den resan.

    -          Jag har alltid haft ett önskemål att se mer av Sverige, men tänkt att inrikesresor passar bättre när jag inte orkar resa så långt bort. I somras fick man i stort sett inte resa någon annanstans och därför var det kul att jag lyckades komma med på resan med Inlandsbanan.

    Den första delen av resan gick med buss till Dalarna, där Zornmuseet i Mora var mycket uppskattat.

    -          Att få se Anders Zorns mästerverk var fantastiskt, jag hade ingen aning om att museet hade en så stor samling. Fantastiska akvareller och oljemålningar, men även skulpturer och etsningar.

    Efter lunchen var det ombordstigning på Inlandsbanan mot Östersund och då började det riktiga äventyret genom en grön tunnel av skog, ängar och hagar via sjöar och älvar som gnistrade mellan vita björkstammar. Gradvis blev trädhöjden lägre och myrmarken allt mer utbredd. Enstaka renar livade upp vildmarken.

    Den stora fördelen att resa med tåg är, förutom att det är klimatsmart, att man kommer så mycket närmare naturen. Längs Inlandsbanan finns de kulturella sevärdheterna, vyerna och vidderna – det är tveklöst Sveriges vackraste järnväg.  

    -          Man ser saker som man inte skulle se annars och vi kunde göra spontana fotostopp när något spännande skymtade utanför tågfönstret. Det skumpade trivsamt. Ljudet av dunkandet från rälsen är nästan meditativt.

    För Wille är Storforsens urkraft ett av de bästa minnena från resan. Ett annat är Östersund som var betydligt trevligare än han föreställt sig. Gruppen besökte också vackra Frösön och det intressanta friluftsmuseet Jamtli.

    -          Det var också kul att komma till Jukkasjärvi och se ishotellet och den söta kyrkan med fina målningar. Men den största behållningen av resan var att få uppleva vissa delar av Sverige som tidigare varit helt blanka delar på kartan för mig.

     Wille hoppas på att kunna göra många resor under 2021 och bland annat sugen på konstresan till Japan och Sydkorea.

    -          Det är så många resor jag vill göra. Jag har svårt att prioritera så det är ofta tillfälligheter som avgör. Så länge man har hälsan så är det bara att tuta och köra så länge förutsättningarna finns.

  • Två grekiska filmupplevelser

    Just nu under pandemin är det i fantasin vi får resa till långväga resmål, snarare än i verkligheten. Ibland är det skönt att i filmens värld få drömma sig bort en stund. Det gjorde jag och såg två inspirerande filmer med den grekiska övärlden som skådeplats. Resultatet blev en helt ny resa. Häng med oss till Grekland i höst!

    Läs hela inlägget

    Jag såg den fina dokumentären Leonard & Marianne – Words of Love om Leonard Cohens tid med norska Marianne Ihlén på ön Hydra. Leonard Cohens karriär har jag följt i närmare 40 år, men aldrig lagt så stor vikt vid att de klassiska låtarna So Long Marianne och Birds on a Wire haft direkta kopplingar till ön Hydra, där Cohen bodde från 1960 till 1967.

     

    Hydra är en fantastisk ö där både naturen och själva staden Hydra är enastående vackra. Ön är dessutom bilfri, vilket skapar ett underbart lugn och fantastiska förutsättningar för trevliga strövtåg. Hit flockades kulturpersonligheter som Sun Axelson, Henry Miller och Sophia Loren under 60-talet. Göran Tunström bodde också på ön under en lång period och skapade en livslång vänskap med Leonard Cohen. Det var här Tunström skrev delar av boken Maskrosbollen.

    Historien om Marianne och Leonard kretsar kring den bohemiska gemenskapen under tiden på Hydra med öppna relationer och hur Leonard Cohen utvecklas till en framgångsrik musiker. Den berättar också kärlekshistorien om de två och hur bohemlivet inte alltid slutade lyckligt med följdhistorier av missbruk och annat elände. Leonard Cohens hus finns kvar på Hydra och gatan där han bodde bär idag hans namn.  

    Filmen avslutas oerhört värdigt med en sekvens där de läser upp ett brev från Leonard Cohen vid Mariannes dödsbädd, ett kärleksfullt brev till en musa han inte träffat på många årtionden. "Dearest Marianne, I'm just a little behind you, close enough to take your hand. This old body has given up, just as yours has too ... Safe travels old friend. See you down the road."

    Om filmen om Marianne och Leonard är finstämd och lockar fram en liten tår, så är Michael Winterbottoms film The Trip to Greece, med skådespelarna Rob Brydon och Steve Coogans, av en helt annan kaliber. De äter sig genom ett oerhört vackert Grekland i Odysseus fotspår från Troja till Homeros födelseö, Ithaka.

    De två huvudrollsinnehavarna har vi sett i tre tidigare filmer när de äter gott och munhuggs igenom Englands sjödistrikt, Italien och Spanien. Temat är detsamma denna gång och de gör underbara imitationer av allt från Michael Caine och Marlon Brando till Mick Jagger, ofta där de tävlar vem som gör det bäst. Under tiden rullar de upp den grekiska historien och reser i bergen och i övärlden genom ett bedårande Grekland och med maträtter som gör att det vattnas i munnen. 

    En episod är de på Hydra och i en annan har de simtävling på Ithaka och pratar om Lord Byron och om kärleksbanden mellan Odysseus och Penelope. De argumenterar om tragedi och komedi, om myter och historia, demokrati och meningen med livet när de besöker Apollontemplet i Delfi.

    Att återigen få hänga med Rob och Steve är lite som att träffa gamla vänner som har ovanligt många referenser som överensstämmer med mina egna. Visst blir de pladdriga emellanåt, men åtminstone jag står ut med det mer än gärna.

    Jag själv kunde inte låta bli att inspireras och resultatet är den strövtågsresa vi nu presenterar. Grekiska strövtåg – från Homeros till Leonard Cohen, där vi under elva dagar gör sju strövtåg på olika platser i Grekland. 

    Resan börjar i Delfi och det fantastiska klosterkomplexet Meteora med 22 kloster belägna högst upp på sandstensklippor. Vi avslutar resan med besök på öarna Ithaka och Hydra. Välkomna ni också att följa med på Odysseus irrfärder och att spåra platser i Leonard Cohens poetiska låtskatt.  

    Jörgen Fredriksson, delägare Världens Resor

  • Vad vet du om tåg?

    Intresset för att resa med tåg både hemma och längre bort har bara ökat de senaste åren. Vi på Världens Resor har alltid haft med tågresor som en del av transporterna på våra resor runt om i världen. 2016 växlade vi upp och lanserade ”Den Stora Tågresan till Hong Kong”. Då reste vi hela vägen till Hong Kong med tåg genom Estland, Ryssland, Kazakstan och Kina till slutmålet.

    Läs hela inlägget

    2019 genomförde vi två långa tågresor, en genom Europa till Venedig med chartrat tåg, och en från Stockholm till Tokyo via Lettland, Ryssland och Sydkorea som jag fick äran att leda. Undertecknad jobbar även som lokförare på SJ sedan 1986 och kombinerar det med mitt jobb på Världens Resor. Jag leder flera av våra fina tågresor, där jag ibland även är med och kör några av de fina veterantåg som vi chartrar.
     
    Men hur mycket vet ni om järnvägar i Sverige och världen? Visste ni att...

    ….världens första järnväg byggdes redan 1515 och var en bergbana på träskenor upp till fästningen Hohensalzburg i Österrike. Vagnen drogs upp med hästar via rep i en sinnrik mekanism. 


    På resan till Skottland åker vi "Harry Potter tåget".
    ….engelsmännen utvecklade de moderna järnvägarna i början av 1800-talet då dom första ångloken byggdes där. Den mest framgångsrike pionjären hette George Stephenson som lät bygga den första kommersiella järnvägen mellan Liverpool och Manchester 1830. Britterna blev världsledande.


    Här kommer malmtåget.

    ….de svenska järnvägarna började byggas på 1850-talet, den första linjen som öppnades var mellan Örebro och Nora 1856, en privatfinansierad linje, och statliga SJ:s första linjer var Malmö – Lund samt Göteborg – Jonsered, båda invigdes 1 december 1856. Linjen Stockholm – Göteborg stod klar 1862 och linjen Stockholm – Malmö stod klar 1864, efter det började norra stambanan att byggas. Den och hela malmbanan till Narvik var färdiga 1902.

    ….Sverige har ca 1200 mil järnväg varav 940 mil är elektrifierad.

    ….kraftstationen i Porjus byggdes 1912 – 1915 för att elektrifiera Malmbanan, på köpet blev Gällivare och Kiruna de första städerna i Sverige som fick el.

    ….Sveriges första elektrifierade bana för passagerartrafik var Djursholmsbanan redan 1895.


    Vi har flera fina resor där vi chartar en egen rälsbuss på Inlandsbanan.

    ….inlandsbanan byggdes 1907 – 1937 som var sista gången rallare användes och det sista stora järnvägsbygget i landet innan man byggde Botniabanan mellan Sundsvall och Umeå 1999 – 2010

    ….järnvägen gjorde att vi fick enhetlig tid i Sverige. Före järnvägen skilde det 24 minuter mellan Stockholm och Göteborg men för att kunna göra tidtabeller måste man enas om en tid. I en början använde man Göteborgs tid men det ogillades av Stockholmarna så man gjorde en kompromiss och enades om att Örebrotiden skulle bli svensk standardtid.

    ….Sveriges första kvinnliga lokförare hette Ulla-Brita Neibig och anställdes 1972.

    ….Sveriges snabbaste tåg går i 200 km/h och världens snabbaste tåg på räls i kommersiell trafik är snabbtåget mellan Peking och Shanghai i 350 km/h.

    …Sveriges tyngsta tåg är malmtågen som kan väga upp till 8500 ton, världens tyngsta och längsta tåg är malmtåg i Australien, ca 100000 ton och 7.5 km långt.

      
    ….Sveriges längsta järnvägstunnel är 8.7 km och går genom Hallandsåsen, världens längsta järnvägstunnel är S:t Gotthardstunneln Italien – Schweiz, 57 km lång.

    ….Sveriges längsta bro är svenska delen av Öresundsbron, 5.3 km, världens längsta järnvägsbro finns i Kina, 165 km lång.

    ….Sveriges längsta raksträcka är mellan Skövde och Töreboda, 20 km lång, världens längsta raksträcka finns i Australien, 478 km lång.

    Det här fina veterantåget ska jag köra under resan Litteraturtåget.

    Hoppas ni nu fått lite inspiration att följa med oss på någon av våra tågresor. Här nedan kommer en länk till alla våra tågresor för mer inspiration. Under tiden som vi inte kommer ut i världen p.g.a pandemin har vi nu även många fina och intressanta tågresor i Sverige längs inlandsbanan och även upp till Nordkalotten som vi varmt rekommenderar. Just nu är det också fri avbokning fram till 90 dagar före avresan.

    Klicka här för att läsa om alla våra spännande tågresor.

    Hälsningar! 

    Lars Arvidsson, färdledare, reseproducent och lokis.

  • Jörgens stora konstupplevelse på Verket i Avesta

    I juni och september 2021 går resan Verket - Bruket - Konsten. Jörgen Fredriksson leder första resan och det är nu bestämt att förra årets hyllade utställning Aquanauts på Verket i Avesta kommer att visas även 2021. Här Jörgens berättelse efter att ha sett den häftiga utställningen i den gamla industrimiljön i det gamla järnverket.

    Läs hela inlägget

    För några år sedan förtrollades jag av Aquanauts poetiska och akrobatiska föreställning när 50 konstsimmare svävade i och över Strömmen i Stockholm i ett samarbete med Cirkus Cirkör. Sammantaget var vi långt mer än 100 000 åskådare som såg de silverblänkande kön- och ordlösa varelserna i de uppmärksammade föreställningarna som var höjdpunkten på 2018 års kulturfestival i Stockholm.

    Nu två år senare stiftar jag återigen bekantskap med dessa Aquanauts i ett allkonstverk som placerats i den fantastiska industrimiljön i det gamla järnverket i Avesta. Denna gång får jag reda på ursprunget till varelserna och därmed människans förhistoria som sägs ha uppkommit av ett meteornedslag i Siljansringen för 377 miljoner år sedan. De har dock fortlevt utan den övriga mänsklighetens kännedom och det är först när två kvinnliga forskare kommer till Siljansringen 1897 som allt uppdagas.

    Här visas en 25 minuter lång film om expeditionen till Siljansringen, artefakter står utställda i lokalerna och flera figurer i fullstor storlek har skapats av bark, strandens snäckskal, ostronskal och höstlöv. Alla figurerna ackompanjeras med en speciell luktlåda som tagits fram av en parfymör som givit var och en av dem en unik doft.

    Här finns också mängder av poetiska foton där vi får se Aquanauts fotade i speciella miljöer. Att dessa konstsimmare är ett vattenglatt sällskap får jag reda på då flera av konstsimmarna är på samma visning som jag själv. De har alla blivit tillfrågade om de velat åka runt i Sverige och lägga sig i olika vattenfall, träsk och vattenbryn iförda sina munderingar. Och det har de naturligtvis inte haft något emot! Varje tillfälle till en simtur är av godo och det är inte utan att jag blir lite imponerad när jag också får reda på att de fått lägga sig i de olika vattenmiljöerna i mars eller april månad när vattnet i bästa fall var 5 - 6 grader. Brrr!  

    Utställningen är en fröjd att ta del av med sin fantasirikedom och helhetstänkande. Det som ger allt en extra dimension är lokalerna. Järnverket som idag kort och gott heter Verket byggdes på 1800-talet och stålproduktionen fortsätter i området än idag, men numer i andra lokaler. I Verket har Alvesta Art haft utställningar  sedan 1995, men det är nu de sista åren det verkligen etablerats som en plats konstbesökarna tar sig till.

    På de fyra olika våningarna rör vi oss mellan olika utställningar, en del permanenta och andra tillfälliga. Här finns Kjell Engmans glaskonst, Ylva Ceders fina konst som gjorts med brännare på björkträ och Anna Linnea Liljeholms poetiska trådkonst som alla välvts in den väldigt närvarande industriella miljön med slagg, rostugnar, masugnar, skänkar och kranar. Verket hade varit en häftig upplevelse utan all konst, men är dubbelt så tilltalande med konsten.

    Vi besöker Verket på vår resa som heter Verket - Bruket - Konsten och får då en specialvisning av utställningarna. Välkomna att följa med!

    Text och bild: Jörgen Fredriksson  

  • Happy Losar

    Fredag 12 februari firas Losar – det tibetanska nyåret. Det är tiden för en tredagars festival och ledighet i Tibet, men även för buddhister i Bhutan och Nepal. Hela familjen går upp tidigt på morgonen för att göra sig i ordning och ta på sig de finaste kläderna man har. Varje hushåll har ett litet altare hemma eller ett mindre tempel på gården.

    Läs hela inlägget

    Offergåvor gjorda av en speciell deg och som formats till olika djur och demoner läggs vid templet och familjen börjar sin ceremoni. En person i hushållet har gått upp extra tidigt för att samla ”det första vattnet på det nya året”. Med detta vatten, som sägs bringa lycka, tillagas maten man kommer att bjuda på under dagen och en skål med vatten ställs även vid altaret. Traditionellt äter man en söt kaka som kallas Khapse och dricker Chang, en slags öl. Givetvis blir det en hel del smörte också.

    Från templen hörs munkarna utföra sina speciella böner för att driva ut onda andar och extra mycket rökelse tänds som offergåva. Man förbereder till fest där hela familjer träffas för dans och sång tillsammans. Många av danserna symboliserar kampen mellan det goda och det onda men även komiska danser framförs till stor glädje och härliga skratt.  

    Nu inleds också metalloxens år. En kombination som tyder på utmaningar tidigt på året. 

    Just nu längtar jag lite extra till Tibet som jag besökte första gången för tjugoett år sedan.

    HAPPY LOSAR  

    /Pernilla Palacios reseproducent för våra Himalayaresor