Blogg & Restips

  • Världens bästa tågresor

    Som många i min generation gjorde vi våra första riktiga långresor när vi tågluffade genom Europa. Jag var själv iväg fyra månader under tre somrar och åkte kors och tvärs över Europa, från Portugal till Turkiet. Vi sov på stationerna, i korridorerna på tågen och på enkla härbärgen. Nya vänner dök upp och försvann, baguetter och vinflaskor delades men framförallt var det ett sätt att upptäcka världen utanför vår egen sfär.

    Att åka till Östtyskland, Jugoslavien och Turkiet var under 80-talets början fortfarande en resa till det okända och en inkörsport till att verkligen vilja förstå den värld vi lever i. Alla dessa tidiga tågresor bor kvar i mig med ett romantiskt skimmer och har nog också gjort att jag i alla tider rest enormt mycket med tåg. Många tågresor har varit fantastiska och många av dessa finns idag med i Världens Resors utbud. Håll till godo med några av världens bästa tågresor som jag själv, Jörgen Fredriksson, haft förmånen att få åka.

    Transsibiriska järnvägen

    När jag 23 år gammal bestämde mig för att göra min första riktigt stora resa till Asien kändes det naturligt att jag valde tåget och Transsibiriska järnvägen till Kina. Redan innan resan hade jag bestämt att jag skulle börja läsa kinesiska om jag gillade vad jag kom fram till. I bagaget hade jag med en ansenlig del av världslitteraturen, då jag ville förbereda mig för att både fortsätta läsa litteraturvetenskap och kinesiska när sommarens resa var över. 

    I Moskva stannade vi till några dagar innan den sju dagar långa tågresan till Beijing skulle påbörjas. I Moskva bunkrade jag med sex flaskor georgisk champagne, en för varje kväll innan vi skulle nå Beijing. Jag älskade den här resan. Så kontemplativt att låta det stora ryska landskapet med ändlösa björkskogar och våta ängsmarker passera revy utanför fönstret när jag inte var upptagen med vare sig böcker eller georgisk champagne. På den här tiden fick vi inte kliva av mer än en kvart på de olika stationerna längs vägen. När vi nådde Bajkalsjön var det flera av oss som förberett oss och satt på oss badkläderna. En snabb språngmarsch från stationen i Irkutsk tog oss ned till sjön och snabbt slängde vi oss i det 11-12 gradiga vattnet och sedan en ännu snabbare språngmarsch tillbaka till tåget. Vi hann, men inte med mer än några minuters marginal. Jag hade naturligtvis valt att få kliva av längs vägen om det hade gått, men det var också fantastiskt att åka en vecka i sträck utan uppehåll och sakta bygga en slags förståelse för det stora ryska landskapet, dess byar, dess människor som jag mött på tåget och stationerna.

    Och jo, jag tyckte Kina var spännande. År av studier i kinesiska i Sverige och Kina följde efter denna första tågresa genom Ryssland.  Idag har Världens Resor två tågresor längs Transsibiriska. Den stora tågresan till Japan samt nya Stora tågresan till Världens tak.

    Xining till Lhasa, Tibet

    2006 var Världens Resor den första researrangören i Sverige att erbjuda en resa längs den då nyetablerade järnvägen till Lhasa. Tidigare hade det endast funnits tåg till Golmud i västra Qinghai, men nu kunde man åka ytterligare 114 mil till Lhasa. Jag ledde själv vår första resa. Vi började med dagar i provinsen Qinghai med båtfärd på Gula floden och en shamanistiskt tibetansk festival i Tongren innan vi satte oss på tåget från Qinghais huvudstad Xining för att åka till Tibet.

    Första biten av tågresan gick längs de stora gröna slätterna i Qinghai med enorma gula rapsfält och förbi sjön Qinghai (blått hav på svenska), eller Kokonor på tibetanska.  Från Golmud börjar den ordentliga stigningen och av de 114 milen till Lhasa är 80% på över 4000 meters höjd. Vi åkte över Kunlunbergen och när vi åkte över Tangulapasset på 5082 meter över havet stod vi alla redo med våra kameror för att fotografera displayen som hela tiden visar vilken höjd ni nått. Högre än så kommer man inte med tåg någonstans på jorden.

    På grund av permafrosten har stora delar av järnvägen byggts på höjden, vilket gjort att jakar och andra djur rör sig fritt under rälsen. Landskapet är magnifikt med mängder av snöklädda berg i det annars väldigt gröna landskapet. Här och var såg vi nomadfamiljer som slagit upp sina tält och gjort en tillfällig paus i ett evigt vandrande. Till slut nådde vi Lhasa och såg Dalai Lamas forna bostad, det mäktiga fortliknande Potala, resa sig över allt annat i staden.

    Världens Resor har två resor som följer världens högst belägna järnväg till Lhasa. Himalaya – i snöns boning samt Stora tågresan till världens tak

    Från Kandy till Ella, Sri Lanka

    I Sri Lanka åker vi med tåg närmare sex timmar från den fina gamla huvudstaden Kandy till Ella. Tågresan benämns ofta som en av världens vackraste. Landskapet som vi färdas genom lämnar ingen uttråkad då det ena landskapet ständigt byts ut mot nästa. Resan börjar i låglandet och tar oss längs med floder, över broar och genom byar. Allt eftersom vi kommer högre upp i bergen blir landskapet än mer spektakulärt och snart täcks bergen av perfekt gröna täcken formade av tusentals teodlingar. När vi når stationen Pattipola har vi kommit till Sri Lankas högst belägna järnvägsstation, belägen på 1892 möh. I närheten av Ella där vi kliver av finns också en av världens mest kända tågviadukter, Nine Arch-bron. Tåget Det är verkligen en frihetskänsla att känna vinden i ansiktet samtidigt som de magiska vyerna svischar förbi.

    På både vår strövtågsresa till Sri Lanka och vår ordinarie rundresa åker vi denna tågsträcka. Resor till Sri Lanka

    Bulawayo till Victoria Falls, Zimbabwe

    Från Zimbabwes näst största stad Bulawayo tar vi tåget till Victoriafallen. Cecil B Rhodes, som blev en av världens mest förmögna tack vare sina framgångar med diamant- och guldgruvor. Landet Rhodesia döptes till hans ära och han bar på ambitionen att bygga järnväg från Kapstaden till Kairo. Den blev aldrig av, men delar av sträckan byggdes. Cecil B Rhodes ligger begraven bland de vackra kullarna i Matobos nationalpark strax söder om Bulawayo. Tågsträckan går genom ett fantastiskt landskap på gränsen mellan Zimbabwe och Botswana. Sista biten in mot Victoriafallen åker vi genom Zimbabwes främsta nationalpark, Hwange. Det är rätt magiskt att sitta på tåget och vara med på safari. Utanför tågfönstret ser du gnu, impala och andra antiloper, men kanske också giraffer och elefanter. Det lär finnas cirka 40 – 50 000 elefanter i parken. Till slut rullar tåget in på Victoria Falls station och världens sannolikt mäktigaste vattenfall väntar på oss när vi kliver av.

    På vår resa Shongololo Express bor vi oerhört bekvämt på tåget i elva nätter. Resan från Pretoria till Victoriafallen går genom fyra länder.

    Tongariro National Park till Wellington, Nya Zeeland

    Nya Zeeland har några av världens mest omtalade tåglinjer som gör att det går att åka tåg hela vägen från Auckland på norrön till Greymouth på sydön med en båtsträcka över Cooksundet från Wellington till Picton mellan öarna. Jag hade själv lyckan att få åka med ett av dessa tåg, Northern Explorer, från National Parks till Wellington. Vagnarna vi satt i hade stora panoramafönster till taket, till och med hatthyllorna var i glas för att ge oss största möjliga transparens. Varje gång vi kom till en vacker ravin eller fick vyer över en vulkan åkte tåget sakta eller till och med stannade till. För den som ville fotografera fanns en speciell öppen vagn för detta ändamål. I synnerhet första delen av resan är otroligt vacker. Vi åkte på västra sidan av Tongariros nationalpark och såg Nordöns tre vulkantoppar som också är Nordöns högsta toppar; Tongariro, Ngauruhoe och Ruapehu. Vid den högsta toppen Mt Ruapehu svängde tåget österut så att vi fick nya mäktiga vyer över berget som mäter 2797 m ö h. Tågresan till Wellington tar drygt fem timmar och är ett oerhört bekvämt sätt att ta till sig det storslagna nyazeeländska landskapet.

    På vår resa Nya Zeeland och Sydney åker vi alla Nya Zeelands fantastiska tågresor, bland annat ovan nämnda samt den mest spektakulära; Tranz Alpine från Christchurch till Greymouth. Länk.

    Cusco till Titicacasjön, Peru

    Efter att i flera dagar ha sett Machu Picchu och de andra otroliga inkaruinerna i den Heliga dalen är det skönt att få en dag att samla sina intryck med en längre tågresa och då inte vilken tågresa som helst. Cusco som var Inkarikets huvudstad och Perus första världsarv är startpunkten för en tio timmars tågresa över Altiplano till Titicacasjön. Längs vägen ser vi Andernas snötäckta toppar och från den öppna observationsvagnen kan vi spana ut över de vidsträckta slätterna och se en och annan lama som går och betar. Resans högsta pass är La Raya, beläget på 4319 möh. Här får vi kliva av och njuta av vyerna. Tåget är bekvämt och vi äter en god tre-rätters meny under färd, bjuds på underhållning och det går utmärkt att dricka pisco sour i baren. Tågen är utrustade med panormafönster som gör att vi verkligen kan ta in det storslagna landskapet. Tidig kväll når vi slutligen Puno vid Titicacasjöns strand, varifrån vi nästa dag gör en båtfärd på världens kanske mest mytomspunna sjö. 

    På flera av våra resor till Peru åker vi tåg till Machu Picchus tågstation Aguas Caliente. Denna tågsträckan är med på vår resa Anderna – kust till kust.

    Här ser ni en länk till Världens Resors alla tågresor

    Text: Jörgen Fredriksson, delägare och produktionschef i Världens Resor

     

  • Sri Lanka till fots

    Jörgen Fredriksson gillar lugnet på Sri Lanka och att de stora attraktionerna ligger så nära varann. Att se både kulturattraktioner och variationen i naturen till fots är det bästa sättet att upptäcka ön.

    Läs hela inlägget

    Sri Lanka är ett behändigt litet land, ungefär som en sjundedel av Sveriges yta. På några timmar kan man byta landets fina stränder mot nationalparker med elefanter och leoparder. Från de fantastiska kulturskatterna runt gamla huvudstaden Kandy åker man en av världens vackraste tågresor för att komma till högplatåns teodlingar. Det är härliga skiftningar av miljöer bara några mil från varandra. 

    Jag har varit på ön vid tre tillfällen. De första två gångerna som avslutning på olika resor till Indien och bägge dessa gångerna var miljöombytet både välkommet och underbart - att få landa i det lugn som det buddhistiskt behagliga Sri Lanka erbjuder. Sri Lanka har verkligen ett helt annat tempo än egentligen varsomhelst i Indien. Den tredje gången jag kom till Sri Lanka gjorde jag en större rundresa och fick se ett osannolikt utbud av olika sevärdheter.

    Mängden av stora kulturattraktioner som allt som oftast är belägna uppe på kullar och den fantastiska variationen i naturen gör att Sri Lanka passar så utmärkt väl att se till fots. Vi har lagt upp en resa där vi just gör detta och ser Sri Lanka genom olika strövtåg. Under resans början tar vi itu med den kulturella triangeln där vi strövar uppför de båda buddhistiska världsarven Dambulla och Sigiriya samt cyklar genom den gamla huvudstaden Polonnaruwa. Även om alla attraktionerna är buddhistiska skulle de inte kunna vara mer väsensskilda från varandra än vad de är. För mig var upplevelsen att komma till Sigiriya helt suverän. En försvunnen stad belägen på ett omöjligt ställe som hittades i början av 1900-talet efter att ha varit ”försvunnen” i hundratals år. Machu Picchu?

    Merparten av resans strövtåg rör sig dock i Sri Lankas olika naturtyper. Bara några timmar bort från kultursevärdheterna är vi bland risterrasser, vattenfall och regnskog vid Knuckles Mountains vackra bergsområde. Här bor vi på en tältlodge, varifrån vi gör ett par fina dagsetapper.

    Tågresan från Kandy tar oss upp på högplatån på över 2000 m ö h och här blir det helt annorlunda vegetation och temperatur. Vi vandrar till den vackra akvedukten där tåget tuffar förbi ett par gånger om dagen. Naturligtvis passar vi också på att både gå genom de berömda teodlingarna, se processen hur teet kommer till, få chansen att  plocka teblad och smaka på teet.  

    Vi ska under resans också göra ett par kortare toppbestigningar, en kustvandring och göra en murvandring runt den gamla holländska kolonistaden Galle. Utöver alla de olika strövtågen kommer vi självfallet hinna med att åka på safari för att spana efter leopard, elefant och ett rikt fågelliv i Udawalawe, gå på matlagningskurs i Ella samt hinna njuta några dagar vid havet vid Dalawella och kanske ta ett dopp i Lackadivsjön? 

    Vår strövtågsresa till Sri Lanka går i november. Se resplanen här nedan. 

    Text: Jörgen Fredriksson 

  • Med tåg genom Europa mitt i en pandemi – en resenär berättar

    I en tid då det råder viss osäkerhet i världen kan det kännas extra tryggt att resa med en arrangör man kan lita på. Det vet Eva, som har hunnit med både Centralamerika och Europa mitt i en brinnande pandemi. Läs intervjun här..

    Läs hela inlägget

    Resvana Eva från Nynäshamn är pensionär sedan tre år tillbaka och precis som många av våra andra resenärer blev hon rekommenderad att resa med oss på Världens Resor av en vän. Första resan gick till Japan under våren 2019 och året efter reste hon till Costa Rica. I slutet av augusti i år var det dags igen och denna gång tog hon med sin svägerska på vår tågresa till Venedig.

    -          Tåg har alltid varit lockande, men det är svårt när man är ensamresenär. Jag vill ju inte gärna dela sovkupé med en okänd, men min svägerska ville följa med på tågresan genom Europa.

    Första stoppet var Berlin och en av resans absoluta höjdpunkter var en guidad cykeltur i Kreuzberg, i gamla Östberlin.

    -          Det var mycket trafik, men fina cykelvägar överallt och jag kände sig fullkomligt trygg så fort jag hade förstått att det var handbromsen, inte pedalerna, man skulle bromsa med. Guiden var jättebra, en svenska som hade bott tretton år i Tyskland.

    Bland resans andra höjdpunkter nämner Eva arkitekturbiennalen i Venedig och operaföreställningen i Verona.

    -          Jag är ingen operaälskare egentligen, men det var helt fantastiskt. Det var så att man fick nypa sig i armen. Det var en varm kväll, 25 grader varmt och när mörkret la sig tändes lyktorna. Man satt i kortärmat och njöt i fulla drag.

    Vi pratar om hur det var att resa mitt i en pandemi, men Eva tycker att det fungerade ganska smärtfritt.

    -           Det är klart jag hade mina funderingar innan, men vi fick bra information inför resan och svar på alla frågor.

    Gruppen reste med reguljärtåg genom flera länder, men alltid i en egen tågvagn och behövde på så sätt inte beblanda sig så mycket med andra människor.

    -Jag tror alla i gruppen var dubbelvaccinerade. Vi hade vaccinationspass både i telefonen och på fysiskt papper. Pappret åkte upp tillsammans med passet i bara farten. Det var inga köer, ingen trängsel och egentligen ett optimalt tillfälle att vara turist. Ville man sätta sig ner och ta en fika någonstans så gjorde man det, det fanns plats. Även i en vanligtvis extremt turisttät stad som Venedig. Det var krav på munskydd inomhus, men det vande man sig vid snabbt. Munskyddet satt runt handleden så att man snabbt kunde ta på sig det om man gick in någonstans. Glömde man bort det så var det någon snäll som påminde en.

    Att resa helt solo har egentligen aldrig varit ett alternativ för Eva. Hon vill gärna ingå i ett sällskap, anser sig inte så bra på språk och för henne är mötet med människor, erfarenhetsutbytet, en stor del av reseupplevelsen.

    -          Min uppfattning är att det är trevliga människor som reser med Världens Resor, ofta beresta. Resorna kostar ju en del så det gör väl sitt så att säga. Det handlar ju inte om sol- och badresor, utan aktiva resor där man har något kvar när man kommer hem. Man behöver ofta vila upp sig efteråt och smälta intrycken, men det är jättekul tycker jag. Väldigt givande.

    Ytterligare fördelar med att åka på en arrangerad gruppresa upptäckte Eva när hon befann sig med Världens Resor på andra sidan jordklotet då pandemin slog till. Gruppen skulle egentligen ha rest vidare till Guatemala, men resan fick avbrytas i Costa Rica och förkortas med en vecka.

    -          Allt sköttes på ett fint sätt, jag blev verkligen jätteimponerad av att Världens Resor gjorde det så smidigt för oss resenärer att resa hem från Costa Rica. Det ingav ytterligare förtroende så att säga. Jag uppskattar att någon annan tar ansvar, fixar och donar. Likaså vid tågstrejken i Tyskland nu senast, var det skönt att kunna luta sig tillbaka och låta någon annan engagera sig när det dök upp problem. För mig är det värt en hel del.

    Närmast kikar Eva på Världens Resors resa till Skottland – med tåg och pråm. Och när det kommer långresor utanför Europa är Eva sugen på Amazonas med Galapagos som leds av en biolog.

    -          Jag är så trött på att befinna mig i min egen lilla bubbla och inte få resa. Framåt tänker jag att så länge jag har orken vill jag försöka resa långt och när orken tryter blir det Europa. Det finns ju många fina platser i Sverige också. Jag sparar och planerar. Det är mitt upplägg.

  • Världen öppnas upp - vi ser ljuset i tunneln!

    Svenska UD har beslutat ta bort reseavrådan från 1 oktober som gällt till nästan alla länder utanför EU. Under sommaren och hösten har vi kunnat skicka iväg en hel del grupper inom Europa. Alla resor har gått fantastiskt bra och vi har lärt oss massor. Nu är vi ännu proffsigare på det som är vårt jobb - att se till att din nästa resa blir intressant, rolig, smidig och trygg. Läs mer..

    Läs hela inlägget

    Känner du som vi att det kliar i kroppen av längtan till nya platser även lite längre bort? Redan i november kan du följa med oss till härliga långväga resmål som Costa Rica, Sri Lanka, Dubai och Oman. Mer väntar när vi ser hur fler och fler länder lättar på karantänskrav och stängda gränser.

    Ring oss gärna och ställ dina frågor om våra resmål så berättar vi allt vi vet!

    Ring oss på 08-6695525 eller maila på info@varldensresor.se 

    PS. Du har väl inte missat att vi nu drar igång våra uppskattade föreläsningar och bildvisningar. Klicka här. 

  • Ostindiefararen Götheborg - följ med som passagerare!

    Du kan redan nu anmäla ditt intresse att följa med 2022!
    1995 påbörjades bygget av ett av vår tids mest spännande historieprojekt. En hyllning till vår maritima historia, men även ett skapande av ny seglingshistoria: Ostindiefararen Götheborg. Som sin jungfrufärd, tog hon sig an den stora Kinexpeditionen 2005-2006. Expeditionen blev en succé! Med sin skönhet och unicitet väckte hon stor uppmärksamhet var än i världen hon lade till. Vi har goda nyheter, nu är det dags igen! I april 2022 sätter hon återigen segel och vi kommer att kunna erbjuda en unik möjlighet för ett fåtal resenärer att följa med. Läs mer och anmäl intresse..

    Läs hela inlägget

    Klicka här för intresseanmälan


    Detta välrenommerade 1700-talsskepp byggdes mellan 1995-2005 i trä, med den tidens verktyg, material och metoder, tog världen med storm när hon efter tio år av byggande, som sin jungfrufärd, tog sig an den stora Kinexpeditionen 2005-2006. Expeditionen blev en mycket uppmärksammad succé.

    En unik möjlighet att följa med som passagerare!
    Till alla er som missade henne då eller saknat henne sedan dess: Vi har goda nyheter. Nu är det dags igen! I april 2022 sätter hon återigen segel, polerar kanonerna och ger sig iväg på en ny nervkittlande expedition.

    Med avfärd från hemmahamnen Göteborg seglar hon först till London, via Lissabon in i Medelhavet och genom Suezkanalen till Röda havet. Sedan väntar Oman, Indien och Vietnam innan resan går längs Kinas sydkust för att avsluta i Shanghai cirka sex månader senare.

    Till skillnad från hennes förra expedition kommer det denna gång, utöver en besättning om ca 80 man, finnas sex unika platser ombord till försäljning för passagerare på flertalet delsträckor. Tillsammans med vårt systerföretag PolarQuest har vi fått förtroende att bli Ostindienfararens exklusiva partner för att arrangera dessa resor. Något vi är oerhört förväntansfulla och stolta över.

    Som passagerare kommer du få sova i en hytt med våningssäng (inte i hängmattor som jungmännen), du behöver inte vara en aktiv del i det tunga arbetet ombord och det krävs därmed ingen utbildning eller erfarenhet. Du får dock möjligheten att vara med i ett arbetslag, och delta i de uppgifter du själv önskar. Massor av spännande aktiviteter, föredrag och möten väntar under dagarna ombord. 

    För några av delsträckorna kommer vi dessutom kombinera seglatsen med spännande landarrangemang före och efter själva seglingen.  

    Vi vill poängtera att detta inte kommer att vara en seglats som präglas av lyx. Det kommer att vara trångbott, gungigt och livfullt – men ett äventyr få förunnat och därmed otroligt exklusivt! Vi tror att den som har ett starkt seglings- eller fartygsintresse och som gärna vill vara en del i allt det som pågår under en dag, som kommer att ha störst behållning av resan ombord. Du kommer vara flertalet dagar ute till havs, och det kommer därmed finnas krav på god allmänhälsa och fysik. Du ska bland annat ha god balans och kunna gå i branta trappor under hårt väder.

    Ostindiefararens exakta seglingsschema är ännu inte klart, men du kan redan idag skriva upp dig på vår intresselista. Det kommer sedan vara ni, som står på denna lista, som får information först av alla när det är dags att lansera resorna. Kanske är det inget för dig, men någon i din närhet som är intresserad av denna unika möjlighet? Tipsa gärna! Det blir endast sex deltagare per delsträcka och resa. I slutet av sommaren, början av hösten räknar vi med att de första programmen ska vara klara.

    Livet ombord Ostindiefararen Götheborg
    Ombord råder febril aktivitet. Besättningen om 80 man består av människor från hela världen, i olika åldrar och med olika ordinarie professioner. Många spännande och lärorika möten är att vänta! Det kommer finnas gott om inplanerade aktiviteter ombord, såsom föreläsningar eller filmvisning. Men många aktiviteter kommer även uppstå spontant. Någon kanske spelar gitarr och sjunger och någon annan lär ut hur man knyter knopar.

    Varje morgon startar med frukost i kajutan eller på kanondäck vid sjutiden och vid 8.00 är det uppställning för dem som vill vara med vid vaktavlösningen. Midskeppsvakten säger god natt och går och lägger sig medan babordsvakten tar över. På förmiddagarna får du vara med och sätta dig in i hur seglingen ombord fungerar. Kapten säger några väl valda ord, berättar om vädret och dagens planer.

    Efter uppställningen tar styrman och båsen över. De delar ut arbetsuppgifter till vaktlaget. Kanske blir det en vändning undan vind, kanske får någon klättra upp i den 47 meter höga masten och släppa ut mer segelduk? Någon blir satt på rodret och en annan får stå som utkik. Som passagerare kan du få en plats i ett vaktlag och får då hjälpa till med det du vill, kan och får. Eller så är du med bara som en iakttagare av allt som sker ombord.

    Efter ännu en vaktavlösning är det dags att äta lunch. Lunchen serveras i kajutan eller ibland tillsammans med besättningen på kanondäck. På ett svenskt fartyg dricks det mycket kaffe, så även efter lunchen.

    På eftermiddagarna finns det möjlighet att vila, fortsätta segla med den nyvakna styrbordsvakten eller lyssna på en spännande föreläsning. Kanske berättar Kapten om segelfartygens utveckling genom århundradena eller båsen om traditioner till sjöss?
    Sjön suger, hungern kryper på och i kajutan eller på kanondäck serveras en god middag, följt av en kopp kaffe eller te uppe på soldäck medan du bevittnar en fantastisk solnedgång. En stjärnklar himmel breder ut sig, skeppet gungar sakta fram i en lätt bris och snart är det dags att krypa till kojs.

    Som resenär sover du i en liten dubbelhytt med våningssängar och inte i hängmattor som jungmännen gör utanför din dörr. Det är gemensamma faciliteter ombord, och i nära anslutning till din hytt finns toaletter och dusch. Vi vill understryka att detta äventyr inte präglas av någon lyx och komfort, men är oerhört exklusivt då det är få förunnat.

    Hur fysiskt krävande är det ombord för dig som passagerare?
    För att följa med som passagerare, behöver du förvisso inte kunna klättra högst upp i masten eller klara av det fysiskt krävande arbete som besättningen utför. Men det kommer finnas krav på god fysisk och mental hälsa, mycket god balas och obehindrad rörlighet, samt att du inte har några pågående eller nyligen dokumenterade sjukdomar. Det är även viktigt att vara medveten om ni kommer befinna er under flera dagar ute till havs, utan möjlighet att gå iland. Ett hälsoformulär med läkares underskrift kommer behöva fyllas i.

    Detta kommer bli ett exceptionellt spännande äventyr, som inte liknar någon annan resa vi på PolarQuest eller Världens Resor tidigare genomfört. Det är viktigt att du som potentiell resenär har en tydlig bild av hur livet ombord kan te sig.

    Världens Resor och PolarQuest  – en perfekt kombination
    PolarQuest har över 20 års erfarenhet från expeditionskryssningsbranschen och stor kunskap i hur det är att resa på udda och unika fartygsexpeditioner. Världens Resor, har bred kunskap och erfarenhet från världens alla hörn, och kanske främst från Asien, där Ostindiefararen Götheborg har sitt slutmål. Tillsammans utgör vi det perfekta teamet för att erbjuda platser ombord samt landarrangemang, längs denna seglats från Lilla London till Fjärran Östern.

    Ostindiefararen Götheborg
    Få har nog undgått charmen och skönheten hos 1700-talsskeppet Ostindiefararen Götheborg – byggd i trä, med den tidens verktyg, material och metoder, med totalt 26 segel och en rigg som väger ca 20 ton.

    De utrymmen som besättningen använde på 1700-talet har behållits så historiskt korrekta som möjligt. Till exempel har den gröna färgen på möblerna sitt ursprung från en bräda av ett skott som hittades under utgrävningen.

    Längst ner i skeppet finns idag det mesta av den tekniska utrustningen och under byssan i förskeppet ett proviantförråd. På undre däck finns i förskeppet byssan där all mat lagas, akter om denna finns två skansar där jungmännen sover och i akterskeppet hytter för den fasta besättningen.

    Övre däck består huvudsakligen av det som kallas kanondäck och det var där manskapet bodde på 1700-talet. Under nutida seglingar används detta som ett gemensamt utrymme för hela besättningen där man äter och umgås.
    Längst akterut på väderdäck finns hytt- och soldäck. De heter så för att under det aktersta, hyttdäcket, finns hytterna för kapten och överstyrman och under soldäcket finns styrplatsen där däcket skyddar denna mot solen. 


    Klicka här för att komma till Ostindiefararens hemsida, där ni finner väldigt detaljerad och intressant information om fartyget och hur hon byggdes.

  • Jörgen på strövtåg genom Grekland

    I helgen kom jag hem från en dryg veckas resa i Grekland. Det var underbart att vara på resande fot igen och få andas en annan luft med nya dofter och nya synintryck. Så vackert och så trevligt! Syftet med resan var att gå de sträckor vi har med på vår resa Grekiska strövtåg från Homeros till Leonard Cohen. Mikael Karlmark som ska vara färdledare på flera av avgångarna följde med på vår resa genom Grekland från Aten till Ithaka via Hydra, Mykene och Delphi.

    Läs hela inlägget


    Både hotellet och restaurangen där vi äter välkomstmiddag i Delfi har underbara terrasser, varifrån vi ser hela vägen till Medelhavet och orten Kirra där pilgrimerna en gång kom för att vandra till oraklet vid Apollontemplet. Här vandrar vi också resans första sträcka som är sex kilometers vandring på det heliga berget Parnassos som tillägnats Apollon och Dionysos, längs en pilgrimsväg som slingrar sig ned mot Delfi på en bra anlagd stenstig med fina serpentinsvängar.
    För egen del var nog dagarna på Ithaka höjdpunkten. Det är en fantastiskt vacker och kuperad ö, där vi gjorde två väldigt fina vandringar med makalösa havsvyer. Den ena dagen gick vi från ett högt beläget kloster till den fina lilla byn Kioni, vid havet. Längs vägen ackompanjerades vi av getternas och kornas bjällror och njöt av vyerna. Det blev flera trevliga stopp på vägen, både på kloster och ön Ithakas gamla huvudstad Anogi. 

    Ena dagen på Ithaka vandrade vi i Odysseus fotspår och fick lära oss om hur hans gamla kungarike kan ha sett ut, var han landsteg, var de gamla hamnarna låg och hur hans gamla palats kan ha sett ut. Homeros sägs komma från ön Ithaka. Det är en både vacker och tankegivande vandring som tar oss till de vackra nordvästra delarna av Ithaka. På bilden ovanför ser vi Polis strand där man tror att Odysseus både kan ha avrest ifrån och kommit tillbaka. Här ligger också det man tror vara Nymfernas grotta där han gömde sina skatter när han kom tillbaka. 

    Den bilfria ön Hydra var också en riktig pärla med underbart boende och en riktigt vacker stad som klättrade på bergväggen. Även här strövade vi (Mikael på bilden), och gjorde en enkel vandring längs bilfri väg till byn Mandraki och sedan en längre kustvandring på högre höjd från klostret Zorva tillbaka till Hydra. 

    Under vår vecka hann vi också njuta av kvällslivet både i Patra och Aten, se de underbara lämningarna i såväl Delfi som Mykene och njuta av den riktigt trevliga staden Nafplion. Kan verkligen utlova en resa som erbjuder både vacker natur och ett spännande kulturlandskap. Vår resa är 11 dagar lång med sju olika strövtåg som är mellan sex och tio kilometer långa. Avgångarna 10 och 21 oktober är fulltecknade i år och vi har därför lagt till en avgång 17 oktober. Dessutom har vi nu lagt till två avgångar för nästa år. 

    På ön Hydra bodde också Leonard Cohen länge och hans söner äger fortfararande huset.  Även vi kommer hänga på restaurangen där Leonard Cohen höll sina första konserter. Vi vet var den finns och trädet är kvar. 

    Text: Jörgen Fredriksson
    Bild: Mikael Karlmark och Jörgen Fredriksson 

    Här några fler bilder på platser resan tar oss till: 

    Meteoras magiska 22 kloster belägna på klippor

    Korinthsundet 

    Apollontemplet i Delfi