Blogg & Restips

  • DN-tågen rullat in på perrongen - tack alla som var med!

    Söndag 25 augusti rullade det första tåget ut från spår 12 på Stockholms Central. Två veckor senare har de båda tågresorna vi arrangerat i samarbete med Dagens Nyheter kommit tillbaka till Sverige. Vilken resa det har varit! Från idé till produktion, chartra ett tåg som sedan blev två. All planering och logistik som mynnade ut i dessa roliga resor.

    Några av oss på kontoret som inte så ofta är ute och leder resor fick förmånen att jobba som guider tillsammans med våra övriga färdledar -stjärnor. Vi har cyklat i Berlin, lyssnat på spännande föredrag, vandrat i Dolomiterna, sett tänkvärd konst i Venedig och njutit av opera i Verona.

    Framförallt har vi fått förmånen att tillbringa tid tillsammans mer er alla resenärer, både ombord på tåget och utanför. Tack för att ni gjorde resorna till en sådan  minnesvärd upplevelse för oss och era medresenärer! 

    Vi utvecklar fler tågresor både på nära håll och längre bort så är du sugen på att prova en tågresa nästa gång ska du hålla utkik hos oss!

    Med orkester på plats och pompa och ståt rullade första tåget iväg från Stockholm den 25 augusti.

    16 vagnar långt. Ja det är långt, titta på filmen får du se. Faktiskt så långt att vi inte fick plats på stationen i Venedig då ingen plattform tillräckligt lång. Det löste vi genom att ta svängen förbi Verona och koppla loss två vagnar inför den sista etappen.

    Fyra syskon på resa tillsammans genom Europa.

    På väg genom Sverige blev det intressanta föredrag i tågets två klubbvagnar. 

    Och på ambassaden i Berlin hälsades vi välkomna av ambassadpersonal innan utrikeskorrespondent Lina Lund tog över och höll ett uppskattat föredrag.

    I Berlin erbjöd vi tre olika program som genomfördes i mindre grupper. 

    Guidad stadsvandring, guidad cykeltur eller besök på Samlung Boros (konst).

    Nästa dag bytte vi storstad mot alpluft. Från tågstationen i Bolzano blev det buss en timme till Val Gardena med härliga bergstoppar i blickfånget. I mindre grupper vandrade vi i vackra Dolomiterna under dagen.

    Efter två nätter på tåget var det härligt att rulla över bron och stiga av i Venedig och kliva ombord på en väntande båt som tog oss till vårt fina hotell på ön Giudecca. Allt har sin charm och en mjuk säng och fin pool passade väldigt bra som ombyte!

    En av kvällarna i Venedig gav Björn Wiman sin syn på det italienska och det svenska. Likheter och skillnader och om hur det är att vara människa.

    Venedigbiennalens båda områden Arsenale och Giardini gav oss massor av spännande konstupplevelser.

    Det blev även tid att bara strosa på egen hand. Bortom de vanliga turiststråken väntar ett lugnare Venedig.

    Efter ett stopp i Wien och Stralsund med klimatföredrag av bl a Erik Huss var vi hemma igen. STORT TACK TILL ALLA SOM VAR MED OCH GJORDE DESSA RESOR TILL ETT HÄRLIGT MINNE FÖR OSS ALLA!   

    Nu blickar vi framåt med nya roliga tågresor som vi hoppas du vill följa med på.

  • Vad vet du om tåg?

    Intresset för att resa med tåg både hemma och längre bort har bara ökat de senaste åren. Vi på Världens Resor har alltid haft med tågresor som en del av transporterna på våra resor runt om i världen. 2016 växlade vi upp och lanserade ”Den Stora Tågresan till Hong Kong”. Då reste vi hela vägen till Hong Kong med tåg genom Estland, Ryssland, Kazakstan och Kina till slutmålet.

    Läs hela inlägget

    2019 genomförde vi två långa tågresor, en genom Europa till Venedig med chartrat tåg, och en från Stockholm till Tokyo via Lettland, Ryssland och Sydkorea som jag fick äran att leda. Undertecknad jobbar även som lokförare på SJ sedan 1986 och kombinerar det med mitt jobb på Världens Resor. Jag leder flera av våra fina tågresor, där jag ibland även är med och kör några av de fina veterantåg som vi chartrar.
     
    Men hur mycket vet ni om järnvägar i Sverige och världen? Visste ni att...

    ….världens första järnväg byggdes redan 1515 och var en bergbana på träskenor upp till fästningen Hohensalzburg i Österrike. Vagnen drogs upp med hästar via rep i en sinnrik mekanism. 


    På resan till Skottland åker vi "Harry Potter tåget".
    ….engelsmännen utvecklade de moderna järnvägarna i början av 1800-talet då dom första ångloken byggdes där. Den mest framgångsrike pionjären hette George Stephenson som lät bygga den första kommersiella järnvägen mellan Liverpool och Manchester 1830. Britterna blev världsledande.


    Här kommer malmtåget.

    ….de svenska järnvägarna började byggas på 1850-talet, den första linjen som öppnades var mellan Örebro och Nora 1856, en privatfinansierad linje, och statliga SJ:s första linjer var Malmö – Lund samt Göteborg – Jonsered, båda invigdes 1 december 1856. Linjen Stockholm – Göteborg stod klar 1862 och linjen Stockholm – Malmö stod klar 1864, efter det började norra stambanan att byggas. Den och hela malmbanan till Narvik var färdiga 1902.

    ….Sverige har ca 1200 mil järnväg varav 940 mil är elektrifierad.

    ….kraftstationen i Porjus byggdes 1912 – 1915 för att elektrifiera Malmbanan, på köpet blev Gällivare och Kiruna de första städerna i Sverige som fick el.

    ….Sveriges första elektrifierade bana för passagerartrafik var Djursholmsbanan redan 1895.


    Vi har flera fina resor där vi chartar en egen rälsbuss på Inlandsbanan.

    ….inlandsbanan byggdes 1907 – 1937 som var sista gången rallare användes och det sista stora järnvägsbygget i landet innan man byggde Botniabanan mellan Sundsvall och Umeå 1999 – 2010

    ….järnvägen gjorde att vi fick enhetlig tid i Sverige. Före järnvägen skilde det 24 minuter mellan Stockholm och Göteborg men för att kunna göra tidtabeller måste man enas om en tid. I en början använde man Göteborgs tid men det ogillades av Stockholmarna så man gjorde en kompromiss och enades om att Örebrotiden skulle bli svensk standardtid.

    ….Sveriges första kvinnliga lokförare hette Ulla-Brita Neibig och anställdes 1972.

    ….Sveriges snabbaste tåg går i 200 km/h och världens snabbaste tåg på räls i kommersiell trafik är snabbtåget mellan Peking och Shanghai i 350 km/h.

    …Sveriges tyngsta tåg är malmtågen som kan väga upp till 8500 ton, världens tyngsta och längsta tåg är malmtåg i Australien, ca 100000 ton och 7.5 km långt.

      
    ….Sveriges längsta järnvägstunnel är 8.7 km och går genom Hallandsåsen, världens längsta järnvägstunnel är S:t Gotthardstunneln Italien – Schweiz, 57 km lång.

    ….Sveriges längsta bro är svenska delen av Öresundsbron, 5.3 km, världens längsta järnvägsbro finns i Kina, 165 km lång.

    ….Sveriges längsta raksträcka är mellan Skövde och Töreboda, 20 km lång, världens längsta raksträcka finns i Australien, 478 km lång.

    Det här fina veterantåget ska jag köra under resan Litteraturtåget.

    Hoppas ni nu fått lite inspiration att följa med oss på någon av våra tågresor. Här nedan kommer en länk till alla våra tågresor för mer inspiration. Under tiden som vi inte kommer ut i världen p.g.a pandemin har vi nu även många fina och intressanta tågresor i Sverige längs inlandsbanan och även upp till Nordkalotten som vi varmt rekommenderar. Just nu är det också fri avbokning fram till 90 dagar före avresan.

    Klicka här för att läsa om alla våra spännande tågresor.

    Hälsningar! 

    Lars Arvidsson, färdledare, reseproducent och lokis.

  • Jörgens stora konstupplevelse på Verket i Avesta

    I juni och september 2021 går resan Verket - Bruket - Konsten. Jörgen Fredriksson leder första resan och det är nu bestämt att förra årets hyllade utställning Aquanauts på Verket i Avesta kommer att visas även 2021. Här Jörgens berättelse efter att ha sett den häftiga utställningen i den gamla industrimiljön i det gamla järnverket.

    Läs hela inlägget

    För några år sedan förtrollades jag av Aquanauts poetiska och akrobatiska föreställning när 50 konstsimmare svävade i och över Strömmen i Stockholm i ett samarbete med Cirkus Cirkör. Sammantaget var vi långt mer än 100 000 åskådare som såg de silverblänkande kön- och ordlösa varelserna i de uppmärksammade föreställningarna som var höjdpunkten på 2018 års kulturfestival i Stockholm.

    Nu två år senare stiftar jag återigen bekantskap med dessa Aquanauts i ett allkonstverk som placerats i den fantastiska industrimiljön i det gamla järnverket i Avesta. Denna gång får jag reda på ursprunget till varelserna och därmed människans förhistoria som sägs ha uppkommit av ett meteornedslag i Siljansringen för 377 miljoner år sedan. De har dock fortlevt utan den övriga mänsklighetens kännedom och det är först när två kvinnliga forskare kommer till Siljansringen 1897 som allt uppdagas.

    Här visas en 25 minuter lång film om expeditionen till Siljansringen, artefakter står utställda i lokalerna och flera figurer i fullstor storlek har skapats av bark, strandens snäckskal, ostronskal och höstlöv. Alla figurerna ackompanjeras med en speciell luktlåda som tagits fram av en parfymör som givit var och en av dem en unik doft.

    Här finns också mängder av poetiska foton där vi får se Aquanauts fotade i speciella miljöer. Att dessa konstsimmare är ett vattenglatt sällskap får jag reda på då flera av konstsimmarna är på samma visning som jag själv. De har alla blivit tillfrågade om de velat åka runt i Sverige och lägga sig i olika vattenfall, träsk och vattenbryn iförda sina munderingar. Och det har de naturligtvis inte haft något emot! Varje tillfälle till en simtur är av godo och det är inte utan att jag blir lite imponerad när jag också får reda på att de fått lägga sig i de olika vattenmiljöerna i mars eller april månad när vattnet i bästa fall var 5 - 6 grader. Brrr!  

    Utställningen är en fröjd att ta del av med sin fantasirikedom och helhetstänkande. Det som ger allt en extra dimension är lokalerna. Järnverket som idag kort och gott heter Verket byggdes på 1800-talet och stålproduktionen fortsätter i området än idag, men numer i andra lokaler. I Verket har Alvesta Art haft utställningar  sedan 1995, men det är nu de sista åren det verkligen etablerats som en plats konstbesökarna tar sig till.

    På de fyra olika våningarna rör vi oss mellan olika utställningar, en del permanenta och andra tillfälliga. Här finns Kjell Engmans glaskonst, Ylva Ceders fina konst som gjorts med brännare på björkträ och Anna Linnea Liljeholms poetiska trådkonst som alla välvts in den väldigt närvarande industriella miljön med slagg, rostugnar, masugnar, skänkar och kranar. Verket hade varit en häftig upplevelse utan all konst, men är dubbelt så tilltalande med konsten.

    Vi besöker Verket på vår resa som heter Verket - Bruket - Konsten och får då en specialvisning av utställningarna. Välkomna att följa med!

    Text och bild: Jörgen Fredriksson  

  • Happy Losar

    Fredag 12 februari firas Losar – det tibetanska nyåret. Det är tiden för en tredagars festival och ledighet i Tibet, men även för buddhister i Bhutan och Nepal. Hela familjen går upp tidigt på morgonen för att göra sig i ordning och ta på sig de finaste kläderna man har. Varje hushåll har ett litet altare hemma eller ett mindre tempel på gården.

    Läs hela inlägget

    Offergåvor gjorda av en speciell deg och som formats till olika djur och demoner läggs vid templet och familjen börjar sin ceremoni. En person i hushållet har gått upp extra tidigt för att samla ”det första vattnet på det nya året”. Med detta vatten, som sägs bringa lycka, tillagas maten man kommer att bjuda på under dagen och en skål med vatten ställs även vid altaret. Traditionellt äter man en söt kaka som kallas Khapse och dricker Chang, en slags öl. Givetvis blir det en hel del smörte också.

    Från templen hörs munkarna utföra sina speciella böner för att driva ut onda andar och extra mycket rökelse tänds som offergåva. Man förbereder till fest där hela familjer träffas för dans och sång tillsammans. Många av danserna symboliserar kampen mellan det goda och det onda men även komiska danser framförs till stor glädje och härliga skratt.  

    Nu inleds också metalloxens år. En kombination som tyder på utmaningar tidigt på året. 

    Just nu längtar jag lite extra till Tibet som jag besökte första gången för tjugoett år sedan.

    HAPPY LOSAR  

    /Pernilla Palacios reseproducent för våra Himalayaresor 

  • Följ med Johnny till Centralasien

    Kanske söker jag något, kanske är jag bara nyfiken, eller så gillar jag utmaningar. Kanske försöker jag förstå världen – hur omöjligt det än låter. Resebloggen Johnnybajdzjan har jag startat i egenskap av frilansande färdledare, hobbyfotograf och skribent. Är du nyfiken på Centralasien? Häng med bakom kameran på vår senaste resa.

    Läs hela inlägget

    Mitt namn är Johnny Friskilä och jag kommer från Narvik i Norge där jag fick mitt första guidejobb som 16-årig. År 2002 var min bachelorgrad i ryska, historia och statsvetenskap klar och jag bestämde mig för att flytta till Sverige och Stockholm. Här blev jag kvar. Sedan dess har det även blivit en del resor. Ungefär 100 länder och territorier har jag hunnit med. Idag frilansar jag bland annat som färdledare för Världens Resor.

    jag har varit färdledare på resan till Centralasien flera gånger. Följ med mig bakom kameran och läs min berättelse på resebloggen Johnnybajdzjan klicka här.

    Se alla bilder på resebloggen Johnnybajdzjan, klicka här.

  • Möten man minns, se filmen

    Alla jag har träffat, som har fått möta schimpanser och bergsgorillor i frihet, får något väldigt speciellt i blicken när de berättar om upplevelsen. En ödmjukhet inför livet och likheten med våra närmaste släktingar kanske? Per Lindh leder resan till Rwanda och Uganda i december, se hans filmer från resan här.

    Läs hela inlägget

    Under resan Safari och möte med bergsgorillor blir det många observationer av olika primater. Skogarna i Rwanda och och Uganda är hem åt ett otal arter. I Kibale spårar vi schimpanser och i Bwindi möter vi de dimhöljda bergens gorillor. Vi delar upp oss i två grupper och tillsammans med kunniga parkguider ger vi oss av på morgonen för ett oförglömligt äventyr att minnas livet ut.


    Uganda erbjuder även storslagna safariupplevelser på savann och ett rikt djurliv i floder och sjöar. I Queen Elisabeth nationalpark lever trädklättrande lejon och i Murchinson falls blir båtfärden på Nilen en av höjdpunkterna. Ugandas parker har betydligt färre besökare än flera av grannländerna i Östafrika vilket också bidrar till stora och exklusiva naturupplevelser.


    Klicka här för att läsa om resan Safari och möte med bergsgorillor.